Trałowce typu Jaskółka
Trałowce typu Jaskółka to seria sześciu polskich okrętów klasy trałowców redowych, które były pierwszymi jednostkami całkowicie zaprojektowanymi i zbudowanymi w Polsce w okresie II Rzeczypospolitej. Okręty budowano w dwóch seriach: cztery z nich powstały w latach 1933–1935, a dwa kolejne w latach 1937–1939. Trzy jednostki przetrwały kampanię wrześniową, a po wojnie służyły w Marynarce Wojennej PRL.
Geneza i budowa
Po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku, Marynarka Wojenna RP potrzebowała nowoczesnych okrętów. W 1932 roku rozpoczęto przetarg na budowę trałowców, w którym brały udział różne polskie stocznie. Ostatecznie, budowę zlecono Państwowym Zakładom Inżynierii, które zrealizowały projekt, korzystając z licencji na silniki okrętowe.
Wodowanie i uzbrojenie
Okręty zostały zwodowane na przełomie lat 1934/1935. Pierwszy z nich, ORP „Jaskółka”, wypuszczono na wodę 11 września 1934 roku. Okręty były uzbrojone w działa kal. 75 mm, karabiny maszynowe oraz miały możliwość stawiania min morskich.
Okręty w służbie
- ORP “Mewa”: Wejście do służby 25 października 1935 roku. Zatopiona we wrześniu 1939 roku, wydobyta przez Niemców i wcielona do Kriegsmarine.
- ORP “Rybitwa”: Banderę podniesiono 21 grudnia 1935 roku. Brała udział w obronie Zatoki Gdańskiej, ostatecznie zdobyta przez Niemców.
- ORP “Czajka”: Wejście do służby 10 lutego 1936 roku. Uczestniczyła w walkach we wrześniu 1939, po wojnie wcielona do PMW.
- ORP “Czapla”: Wcielona tuż przed wybuchem wojny, zatopiona 14 września 1939 roku.
- ORP “Żuraw”: Zatopiony podczas nalotów, po wojnie odzyskany przez Polskę i przekształcony na okręt hydrograficzny.
Podsumowanie
Trałowce typu Jaskółka miały kluczowe znaczenie dla polskiej Marynarki Wojennej w okresie międzywojennym oraz podczas II wojny światowej. Ich historia ilustruje rozwój polskiego przemysłu stoczniowego oraz wyzwania związane z obroną narodową.