Informacje ogólne
Okręty, które weszły do służby pod koniec I wojny światowej, nie miały znaczącego wpływu na przebieg działań wojennych. Zaledwie 19 z 47 zbudowanych jednostek zostało wprowadzonych do służby przed jej zakończeniem. Ostatnie z nich do służby weszły 1 marca 1921 roku, a ich wycofanie miało miejsce w 1931 roku.
Historia służby
- Okręty, które weszły do służby:
- OORP „Czajka” (ex FM 28)
- OORP „Jaskółka” (ex FM 27)
- OORP „Mewa” (ex FM 31)
- OORP „Rybitwa” (ex FM 2)
- Okręt „Mewa” został przebudowany w 1932 roku na hydrograficzny „Pomorzanin” (II).
- „Czajka” przekształciła się w statek handlowy i służyła do 1939 roku.
- FM 54, znany jako „Carmen”, był eksploatowany w Polsce od 1933 roku, a po wybuchu II wojny światowej został samozatopiony.
- FM 16 i FM 23 zakupione przez Albanię w 1925 roku służyły jako kanonierki „Shqipnja” i „Skanderbeg” do lat 1935-1937.
- FM 24 zakupiony przez Persję w 1923 roku był używany jako kanonierka pod nazwami „Fatiya”, „Pahlavi” i „Shahin” do 1941 roku.
Uzbrojenie
Okręty te charakteryzowały się różnym uzbrojeniem w zależności od okresu służby:
- Uzbrojenie pierwotne:
- Armata 88 mm
- 20 min
- Uzbrojenie w polskiej służbie:
- Działko 47 mm
- 2 ckm
- 20 min
- 2 komplety trałów mechanicznych.
Podsumowanie
Okręty, które weszły do służby na początku XX wieku, miały ograniczone zastosowanie wojenne. Mimo to, niektóre z nich pełniły różne funkcje przez kilka lat po zakończeniu I wojny światowej, w tym służyły w marynarkach wojennych Albanii i Persji.