Thomas Morley
Thomas Morley (1557/1558–1602) był angielskim kompozytorem, organistą oraz teoretykiem muzyki. Jego twórczość miała znaczący wpływ na rozwój muzyki w Anglii.
Życiorys
Morley był uczniem Williama Byrda i studiował na Uniwersytecie Oksfordzkim, gdzie w 1588 roku uzyskał tytuł bakałarza. Pracował jako organista w kościele św. Gilda oraz w Katedrze św. Pawła w Londynie. W 1592 roku dołączył do królewskiej kapeli, a w 1598 roku uzyskał przywilej na założenie własnej drukarni.
Twórczość
Morley tworzył zarówno muzykę instrumentalną, jak i wokalną. Jego najważniejsze dzieła to:
- The First Book of Consort Lessons (1599) – zbiór kompozycji instrumentalnych
- Utwory na wirginał w W. Forster’s Virginal Book
- Canzonetty w zbiorach:
- Canzonets to Three Voyces (1593)
- The First Booke of Canzonets (1595)
- Canzonets with Some Songs (1602)
- Madrygały w dwóch księgach (1594, 1600)
- Ballety (5 ksiąg)
- Arię i psalmy, zebrane w The Whole Booke of Psalmes (1621) oraz The First Booke of Selected Church Music (1641)
- A Plaine and Easie Introduction to Practicall Musick (1597) – podręcznik kompozycji
Znaczenie kompozycji Thomasa Morleya
Morley jest uznawany za jednego z głównych przedstawicieli angielskiej muzyki wirginałowej. Współpracując z innymi kompozytorami, takimi jak Byrd, Tallis czy Gibbons, przyczynił się do rozwoju formy wariacji oraz wirtuozowskiego stylu gry. W muzyce wokalnej kontynuował włoskie tradycje, zwłaszcza w tworzeniu madrygałów.
Bibliografia
- ABC historii muzyki, Małgorzata Kowalska, Musica Iagellonica, Kraków 2001
- Mała encyklopedia muzyki, Stefan Śledziński (red. naczelny), PWN, Warszawa 1981