„`html
Taylorcraft Auster
Taylorcraft Auster to brytyjski samolot obserwacyjno-łącznikowy, opracowany w 1940 roku przez firmę Taylorcraft Aeroplanes (England) Ltd w Leicester. Oblot pierwszego egzemplarza miał miejsce 24 kwietnia 1939 roku. Samolot charakteryzował się mieszanym drewniano-metalowym kadłubem oraz silnikami rzędowymi, w tym amerykańskim Lycoming 0-145-A2 i brytyjskim Cirrus Minor I.
Historia
Produkcja Auster rozpoczęła się w 1940 roku, a pierwsze wersje samolotu, takie jak Auster Mk I i Mk II, były przystosowane do potrzeb wojskowych Royal Air Force (RAF). W 1943 roku wprowadzono Auster Mk IV z powiększoną kabiną, a w 1944 roku Auster Mk V z lepszymi przyrządami pokładowymi.
Ogółem zbudowano 1417 samolotów Auster wszystkich wersji w latach 1940-1946.
Użycie w lotnictwie
Samoloty Auster zaczęły pełnić służbę w RAF w 1940 roku, wykorzystywane do łączności i obserwacji. W 1941 roku utworzono 651 dywizjon, który używał Auster Mk III w walkach w Afryce Północnej. Samoloty były w użyciu do 1957 roku.
Użycie w lotnictwie polskim
Polski 663 Dywizjon Samolotów Artylerii powstał 8 września 1944 roku, wykorzystując Auster Mk III oraz późniejsze wersje. Dywizjon współpracował z 10 Korpusem Brytyjskim na froncie włoskim i z 2 Korpusem Polskim. Polscy piloci również przeprowadzali loty szkoleniowe oraz łącznikowe na Auster w Anglii.
Opis konstrukcji
Auster Mk IV był trzymiejscowym samolotem o konstrukcji mieszanej, napędzanym silnikiem Lycoming 0-290-3. Samolot nie był uzbrojony, a jego podwozie miało formę klasyczną, stałą.
Dane taktyczno-techniczne
- Typ: Samolot obserwacyjno-łącznikowy
- Załoga: 2-3 osoby
- Produkcja: 1940-1946
- Użytkownicy: Wielka Brytania, Australia, Holandia, Izrael, Kanada, Polska
„`