Dzisiaj jest 25 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Tatra (tramwaj)

Chcę dodać własny artykuł

Tramwaje Tatra

Marka Tatra odnosi się do tramwajów elektrycznych produkowanych przez zakłady ČKD w Pradze. W okresie socjalizmu były one głównym typem tramwajów w krajach RWPG, takich jak Czechosłowacja, Węgry, Bułgaria, NRD, Rumunia, ZSRR, Jugosławia oraz Korei Północnej. W Polsce w tym czasie eksploatowano model T1.

Od 1997 roku w Poznaniu używane są modele RT6N1. W 2006 roku MZK Szczecin nawiązało współpracę z BVG Berlin, co zaowocowało dostawą używanych tramwajów Tatra KT4Dt oraz T6A2D. W 2012 roku rozpoczęto dostawy kolejnych tramwajów KT4Dt.

Modele tramwajów Tatra

  • T1 – model eksploatowany w Warszawie
  • RT6N1 – używany w Poznaniu
  • KT4Dt – dostarczany do Szczecina
  • T6A2D – także dla MZK Szczecin

Zasady oznaczania tramwajów

Tramwaje Tatra mają unikalne oznaczenia składające się z liter i cyfr, które wskazują na ich parametry. Oznaczenia różnią się w zależności od typu wagonu.

Wagony bezprzegubowe

W przypadku wagonów bezprzegubowych, oznaczenia obejmują:

  • T – wagon silnikowy
  • B – wagon doczepny

Druga cyfra wskazuje serię produkcyjną, a litera na trzecim miejscu określa typ wagonu:

  • A – wagon jednokierunkowy, 6,7 m między czopami
  • B – wagon jednokierunkowy, 7,5 m między czopami
  • C – wagon dwukierunkowy, 6,7 m między czopami
  • D – wagon dwukierunkowy, 7,5 m między czopami

Ostatnie cyfra i litery oznaczają szerokość pudła oraz kraj przeznaczenia.

Wagony przegubowe

Wagony przegubowe oznaczane są literą K. Oznaczenia obejmują:

  • T – wagon silnikowy
  • B – wagon doczepny

Cyfra na trzecim miejscu wskazuje liczbę osi, a na czwartym miejscu znajdują się oznaczenia dotyczące kierunkowości oraz szerokości wagonu.

Miejskie przedsiębiorstwa transportowe mogą stosować własne oznaczenia, które różnią się od standardowych dla tramwajów Tatra.