Tramwaje Tatra
Marka Tatra odnosi się do tramwajów elektrycznych produkowanych przez zakłady ČKD w Pradze. W okresie socjalizmu były one głównym typem tramwajów w krajach RWPG, takich jak Czechosłowacja, Węgry, Bułgaria, NRD, Rumunia, ZSRR, Jugosławia oraz Korei Północnej. W Polsce w tym czasie eksploatowano model T1.
Od 1997 roku w Poznaniu używane są modele RT6N1. W 2006 roku MZK Szczecin nawiązało współpracę z BVG Berlin, co zaowocowało dostawą używanych tramwajów Tatra KT4Dt oraz T6A2D. W 2012 roku rozpoczęto dostawy kolejnych tramwajów KT4Dt.
Modele tramwajów Tatra
- T1 – model eksploatowany w Warszawie
- RT6N1 – używany w Poznaniu
- KT4Dt – dostarczany do Szczecina
- T6A2D – także dla MZK Szczecin
Zasady oznaczania tramwajów
Tramwaje Tatra mają unikalne oznaczenia składające się z liter i cyfr, które wskazują na ich parametry. Oznaczenia różnią się w zależności od typu wagonu.
Wagony bezprzegubowe
W przypadku wagonów bezprzegubowych, oznaczenia obejmują:
- T – wagon silnikowy
- B – wagon doczepny
Druga cyfra wskazuje serię produkcyjną, a litera na trzecim miejscu określa typ wagonu:
- A – wagon jednokierunkowy, 6,7 m między czopami
- B – wagon jednokierunkowy, 7,5 m między czopami
- C – wagon dwukierunkowy, 6,7 m między czopami
- D – wagon dwukierunkowy, 7,5 m między czopami
Ostatnie cyfra i litery oznaczają szerokość pudła oraz kraj przeznaczenia.
Wagony przegubowe
Wagony przegubowe oznaczane są literą K. Oznaczenia obejmują:
- T – wagon silnikowy
- B – wagon doczepny
Cyfra na trzecim miejscu wskazuje liczbę osi, a na czwartym miejscu znajdują się oznaczenia dotyczące kierunkowości oraz szerokości wagonu.
Miejskie przedsiębiorstwa transportowe mogą stosować własne oznaczenia, które różnią się od standardowych dla tramwajów Tatra.