Dzisiaj jest 22 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Tatra T6A5

Tatra T6A5

Tatra T6A5 to typ tramwaju produkowanego w latach 1991–1998 w czeskich zakładach ČKD. Wagon ten jest jednoczłonowy, jednokierunkowy i wysokopodłogowy, wyposażony w troje drzwi odskokowych. W tramwajach początkowo montowano także drzwi harmonijkowe. Silnik tramwaju korzysta z regulacji tyrystorowej (typu TV3). W sumie wyprodukowano 296 egzemplarzy, które obsługują tor o rozstawie szyn 1000 mm i 1435 mm.

Modernizacja

W 1998 roku w Pradze przeprowadzono modernizację jednego wagonu T3, montując pudło tramwaju T6A5 na podwoziu T3 oraz nowe wyposażenie elektryczne typu TV14. Wagon ten oznaczono jako T6A5.3 i nadano mu nr taborowy 8600. Modernizacja była ograniczona ze względu na wysokie koszty, porównywalne z ceną nowego tramwaju.

Eksploatacja

  • Pierwsze prototypy T6A5 (nr 0026 i 0027) testowano w Pradze, a następnie sprzedano do Bratysławy, gdzie są nadal eksploatowane pod nr 7901 i 7902.
  • W wagonach wyprodukowanych w 1996 roku testowano nowe wyposażenie elektryczne, które ostatecznie zastąpiono standardowym po upadku ČKD.
  • Fabrycznie nowe tramwaje T6A5 są eksploatowane w Czechach (Brno, Ostrawa, Praga) oraz na Słowacji (Bratysława, Koszyce), a także w Bułgarii (Sofia) i Charkowie (Ukraina).
  • Przedsiębiorstwo komunikacyjne w Pradze zakupiło 150 sztuk tramwajów T6A5, co czyni je największym odbiorcą.
  • W 2016 roku przewoźnik w Sofii zakupił 20 używanych tramwajów T6A5 z Pragi, a także 10 używanych wagonów dostarczono do Charkowa.

19 czerwca 2021 roku przedsiębiorstwo komunikacyjne w Pradze zakończyło eksploatację tramwajów T6A5, kończąc tym samym ich długą historię w tym mieście.