Tatra T1 to tramwaj produkowany w latach 1952–1958 przez zakłady ČKD w Pradze. W tym okresie powstało 287 sztuk tego modelu.
Konstrukcja
T1 to jednokierunkowy, jednoczłonowy wagon tramwajowy oparty na amerykańskim projekcie PCC. Posiada cztery osie i dwa dwuosiowe wózki. Zastosowano w nim troje harmonijkowych drzwi z elektrycznym napędem, co umożliwiało wygodne wsiadanie i wysiadanie pasażerów. Miejsca siedzące to dzielone ławki tapicerowane skajem, umieszczone wzdłuż okien. Tramwaj wyposażony jest w pałąkowy odbierak prądu oraz elektryczne wyposażenie TR32 z rozruchem oporowym. Standardowe napięcie zasilające wynosi 600 V prądu stałego.
Dostawy i eksploatacja
Prototypy tramwaju T1 powstały w 1951 roku, a pierwsze jazdy próbne rozpoczęto w Pradze. Wozy były eksploatowane do lat 80. XX wieku, a ostatni z nich został wycofany w 1987 roku. Obecnie można je zobaczyć w muzeach w Czechach, w tym w Ostrawie, Pilźnie i Pradze, a niektóre egzemplarze biorą udział w przejazdach okolicznościowych.
Wykorzystanie poza Czechosłowacją
W Polsce dwa tramwaje T1 zakupione w 1955 roku były testowane i przyczyniły się do budowy tramwajów Konstal 13N. W ZSRR, w Rostowie nad Donem, eksploatowano 20 egzemplarzy tego modelu.
Podsumowanie
Tramwaj Tatra T1 to istotny element historii transportu tramwajowego w Czechosłowacji oraz innych krajach. Jego unikalna konstrukcja i zastosowane rozwiązania techniczne miały znaczący wpływ na rozwój późniejszych modeli tramwajów.