Dzisiaj jest 19 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Tatra KT8D5

Tatra KT8D5

Tatra KT8D5 to trójczłonowy tramwaj produkowany w latach 1986–1993 przez zakłady ČKD w Pradze, z prototypami powstałymi w 1984 roku. Tramwaj charakteryzuje się dużą pojemnością i jest przeznaczony do eksploatacji na liniach szybkiego tramwaju. Wyprodukowano 199 sztuk, głównie dla czeskich i słowackich przewoźników, popularnie nazywanych „kachnami”.

Geneza

Produkcja tramwajów dla czechosłowackich przewoźników zakończyła się w 1977 roku, a prace nad nową generacją tramwajów rozpoczęły się w latach 80. XX wieku. Projekt KT8D5 powstał w 1982 roku, a tramwaje wyposażone są w pięcioro drzwi harmonijkowych, skórzane siedzenia oraz system ogrzewania oparty na ciepłocie rezystorów.

Specyfikacja techniczna

  • Typ: Trójczłonowy, ośmioosiowy
  • Wymiary: Długość 28 100 mm, Szerokość 2 500 mm, Wysokość 3 550 mm
  • Moc silników: 8 × 50 kW
  • Prędkość maksymalna: 70 km/h
  • Liczba miejsc siedzących: 54, ogółem: 213

Modernizacje

W latach 2002–2014 przeprowadzano modernizacje tramwajów KT8D5, wprowadzając niskopodłogowe człony w stylu KT8D5N. W 1999 roku dostarczono do Brna zmodernizowane tramwaje KT8D5N.

Eksploatacja i dostawy

Pierwsze tramwaje KT8D5 dostarczono do Brna w 1986 roku, a kolejne trafiły do Koszyc, Mostu, Litvínova oraz Ostrawy. W latach 90-tych, w związku z spadkiem liczby pasażerów, niektóre tramwaje sprzedano do innych miast, w tym do Miszkolca i Strausberga.

Prototypy

Dwa prototypowe tramwaje KT8D5, numery 0018 i 0019, powstały w 1984 roku i były testowane aż do 1988 roku. Pierwszy prototyp trafił do Moskwy, a drugi do Ostrawy, gdzie został zmodernizowany.

Pozostałe miejsca

Tramwaje KT8D5 były również eksploatowane w innych miastach, takich jak Wołgograd oraz w Pjongjangu, gdzie niektóre z nich przeszły modernizację.

Wagony historyczne

Tramwaje KT8D5 mają swoje miejsce w historii transportu publicznego, a niektóre egzemplarze są obecnie eksponowane w muzeach komunikacji.