Dzisiaj jest 25 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Tarpan Honker

Chcę dodać własny artykuł

Tarpan Honker – Przegląd Modelu

Tarpan Honker to polski samochód terenowy, który powstał w wyniku prac rozpoczętych w latach 70. XX wieku. Celem projektu było zastąpienie radzieckich samochodów UAZ 469 używanych przez wojsko i służby państwowe. Pierwszy prototyp, PW-1, opracowano w 1979 roku, a produkcję rozpoczęto w 1993 roku w joint venture z Volkswagenem.

Produkcja i zmiany właścicielskie

Po spadku produkcji w latach 90. XX wieku, w 1996 roku Daewoo Motor Polska przejęło produkcję, wprowadzając model Daewoo Honker 2324 z silnikami Andoria. W 2004 roku firma Intrall Polska przejęła produkcję, wprowadzając wersję off-roadową Honker Max. Mimo upadłości Intrall w 2007 roku, produkcja była kontynuowana przez DZT Tymińscy, który przejął prawa do produkcji w 2009 roku.

Wersje i zastosowania

Tarpan Honker był produkowany w różnych wersjach, w tym:

  • 2, 3 i 5-drzwiowy SUV
  • 2-drzwiowy pick-up

Głównymi odbiorcami były służby mundurowe, w tym Wojsko Polskie, które zamawiało pojazdy z różnymi specjalistycznymi zabudowami.

Dane techniczne

Model charakteryzuje się:

  • Długość: 4515 mm
  • Szerokość: 1935 mm
  • Wysokość: 2196 mm
  • Rozstaw osi: 2827 mm
  • Rodzaj napędu: AWD
  • Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
  • Silniki: dostępne zarówno w wersji benzynowej, jak i diesla

Podsumowanie

Tarpan Honker to ikona polskiego przemysłu motoryzacyjnego, która przeszła przez wiele zmian i wyzwań. Mimo ograniczonej produkcji, model zdobył uznanie wśród użytkowników, zwłaszcza w służbach mundurowych. Historia Honkera pokazuje determinację w dążeniu do tworzenia krajowych pojazdów terenowych, które odpowiadają na potrzeby rynku.