Tarpan Honker – Przegląd Modelu
Tarpan Honker to polski samochód terenowy, który powstał w wyniku prac rozpoczętych w latach 70. XX wieku. Celem projektu było zastąpienie radzieckich samochodów UAZ 469 używanych przez wojsko i służby państwowe. Pierwszy prototyp, PW-1, opracowano w 1979 roku, a produkcję rozpoczęto w 1993 roku w joint venture z Volkswagenem.
Produkcja i zmiany właścicielskie
Po spadku produkcji w latach 90. XX wieku, w 1996 roku Daewoo Motor Polska przejęło produkcję, wprowadzając model Daewoo Honker 2324 z silnikami Andoria. W 2004 roku firma Intrall Polska przejęła produkcję, wprowadzając wersję off-roadową Honker Max. Mimo upadłości Intrall w 2007 roku, produkcja była kontynuowana przez DZT Tymińscy, który przejął prawa do produkcji w 2009 roku.
Wersje i zastosowania
Tarpan Honker był produkowany w różnych wersjach, w tym:
- 2, 3 i 5-drzwiowy SUV
- 2-drzwiowy pick-up
Głównymi odbiorcami były służby mundurowe, w tym Wojsko Polskie, które zamawiało pojazdy z różnymi specjalistycznymi zabudowami.
Dane techniczne
Model charakteryzuje się:
- Długość: 4515 mm
- Szerokość: 1935 mm
- Wysokość: 2196 mm
- Rozstaw osi: 2827 mm
- Rodzaj napędu: AWD
- Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
- Silniki: dostępne zarówno w wersji benzynowej, jak i diesla
Podsumowanie
Tarpan Honker to ikona polskiego przemysłu motoryzacyjnego, która przeszła przez wiele zmian i wyzwań. Mimo ograniczonej produkcji, model zdobył uznanie wśród użytkowników, zwłaszcza w służbach mundurowych. Historia Honkera pokazuje determinację w dążeniu do tworzenia krajowych pojazdów terenowych, które odpowiadają na potrzeby rynku.