, pawana Belle qui tiens ma vie w wykonaniu Les Petits Chanteurs de Passy]]
Taniec w renesansie – w okresie renesansu tańce popularne w średniowieczu uległy pewnej ewolucji, głównie pod wpływem wybitnych twórców tańców dworskich. Z tego powodu w większości są zaliczane właśnie do tej kategorii. Według innej terminologii, zalicza się je do tańców historycznych.
Najstarsze wzmianki pochodzą z XV wieku z manuskryptów włoskich, francuskich, burgundzkich oraz angielskich. Do najważniejszych traktatów zaliczają się:
* Domenico da Piacenza – De Arte saltandi et choreas ducendi (1416)
* Guglielmo Ebreo (Pesarese) – Trattato dell’arte del ballo (XV wiek)
* Domenico da Ferrara – Liber Ballorum (teksty nie wydany, XV wiek)
* Antonio Cornazzano – Libro sull’arte del danzare (1463)
* Rinaldo Rigoni – Il Ballarino perfetto – Mediolan (1468)
* Les Basses Danses de Marguerite d’Autriche – Bruksela (1495)
* Johannes Cochläus – Hie Jnnen sindt geschriben die wellschen tenntz – Norymberga (1517)
* Marco Fabrizio Caroso – Il Ballarino – Wenecja (1581)
* Thoinot Arbeau – Orchésographie – Langres (1588)
* Cesare Negri – Le Gratie d’Amore – Mediolan (1602)
* John Playford – The Dancing Master – Londyn (1650)
* Claude-François Ménestrier – Traité des tournois, joustes, carrousels et autres spectacles publics – Lyon, Jacques Huguet (1669)
Wielkie widowiska, wystawiane w tym okresie na królewskich dworach, dały początek nowym formom sztuki – baletowi i operze.
Do najważniejszych tańców tej epoki zaliczają się:
* basse danse
* branle
* pawana
* piva
* galliarda
* saltarello
* ductia
* estampie
* faranadola
* chorea
Kategoria:Taniec
Kategoria:Sztuka renesansu
Reklama
Taniec w renesansie
Reklama
Reklama
Najnowsze aktualności:
Reklama