Szybka Kolej Miejska (SKM)
Szybka kolej miejska (SKM) to system transportu pasażerskiego, który obsługuje duże aglomeracje miejskie, zapewniając regularne kursy pociągów. W Niemczech system ten znany jest jako S-Bahn, a w krajach francuskojęzycznych jako Réseau express régional (RER), z największym przykładem w Paryżu.
Polska
Aglomeracja warszawska
Szybka Kolej Miejska w Warszawie, działająca na zlecenie ZTM, łączy centrum stolicy z przedmieściami. Obsługuje cztery trasy (S1, S2, S3, S4) i współpracuje z innymi środkami transportu, takimi jak metro, Koleje Mazowieckie i tramwaje. System biletowy jest jednolity dla wszystkich miejskich środków transportu.
- Tabor: 14WE, 19WE, 27WE, 35WE
WKD
Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD) to najstarszy system SKM w Polsce, oferujący 128 pociągów dziennie na trasie Warszawa Śródmieście WKD – Grodzisk Mazowiecki. Pociągi kursują co 10-15 minut w szczycie i akceptują bilety ZTM na części trasy.
Aglomeracja Trójmiasta
W Trójmieście działa system SKM zarządzany przez PKP SKM. Po II wojnie światowej odbudowano kolej miejską, która obecnie przewozi 16% ruchu w aglomeracji, oferując średnią częstotliwość kursów co 7,5 minuty w szczycie.
PKM
Pomorska Kolej Metropolitalna rozpoczęła działalność 1 września 2015 roku, zarządzając linią kolejową nr 248.
Konurbacja górnośląska
W 2008 roku uruchomiono trasę Tychy – Katowice, kursującą co 30 minut. Pasażerowie używają wspólnego biletu na pociągi, autobusy i trolejbusy.
Inne systemy SKM w Polsce
- Szybka Kolej Aglomeracyjna w Aglomeracji Krakowskiej
- Poznańska Kolej Metropolitalna
- Dolnośląskie Koleje Aglomeracyjne
- Łódzka Kolej Aglomeracyjna
- Szybka kolej miejska BiTCity
- Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna
Plany nowych SKM w Polsce
- Szczecińska Kolej Metropolitalna (w budowie)
- Olsztyn
- Białystok
- Lublin
Eksperci twierdzą, że takie systemy są ekonomicznie możliwe w każdej większej polskiej aglomeracji, wymagając utworzenia odpowiednich spółek i remontów infrastruktury kolejowej.