Reklama
Dzisiaj jest 9 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Szkoła marburska

Szkoła Marburska

Szkoła marburska to jedna z głównych szkół neokantowskich, której nazwa pochodzi od Marburga, miejsca skupienia jej myśli. W XIX wieku opierała się na trzech kluczowych punktach kantyzmu:

Reklama
  • Poznanie czerpie z doświadczeń zmysłowych oraz myślowych, które się uzupełniają.
  • Myśl wprowadza do poznania element subiektywności.
  • Poznanie ogranicza się do zjawisk, podczas gdy istnieje byt niepoznawalny.

Filozofia szkoły marburskiej ewoluowała, prowadząc do wniosku, że kantyzm wymaga przekształcenia. Jej przedstawiciele kładli szczególny nacisk na wartości moralne i estetyczne, uznawane za duchowe aspekty ludzkiej egzystencji. Wierzyli, że kultura jest kluczem do poznania samego siebie oraz definiowania ludzkiej natury.

Człowiek żyje w świecie symbolicznym, który obejmuje sztukę, religię i język. Szkoła marburska krytykowała empiryzm, uznając go za zasadniczy błąd w filozofii, co podkreślało ich sceptycyzm wobec faktów.

Reklama

Przedstawiciele

Założycielem szkoły marburskiej był Hermann Cohen (1842-1918). Wśród jej najwybitniejszych przedstawicieli znajdują się:

  • Paul Natorp (1854-1924)
  • Ernst Cassirer (1874-1945)

Bibliografia

Brak dostępnych źródeł.

Linki zewnętrzne

  • Honorata Jakuszko, [Marburska szkoła], Powszechna Encyklopedia Filozofii, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, ptta.pl [dostęp 2024-05-16].

Kategoria: Neokantyzm

Reklama
Reklama