Dzisiaj jest 24 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Szczep Rogate Serce

Chcę dodać własny artykuł

Szczep Rogate Serce

Szczep Rogate Serce, znany również jako Szczep Szuklaszczyków herbu Rogate Serce, to grupa artystyczna założona w 1929 roku przez rzeźbiarza Stanisława Szukalskiego. Jej celem było poszukiwanie inspiracji w nacjonalizmie oraz kulturze dawnej Słowiańszczyzny.

Historia

Grupa przyjęła zawołanie „Miłować, walczyć”, a wiosną 1930 roku została oficjalnie zarejestrowana. Działała do 1936 roku, organizując wystawy w Polsce, publikując artykuły w prasie oraz wydając pocztówki z reprodukcjami swoich prac. Posiadała również własne pismo – „Krak”. Członkowie Szczepu używali pseudonimów artystycznych o słowiańskim brzmieniu.

Ideologia Szczepu łączyła kult młodości i czynu z antyklerykalizmem, neopogaństwem oraz wszechsłowiańskim nacjonalizmem, zawierając także elementy profaszystowskie. Działalność Szczepu miała wpływ na innych artystów, w tym Józefa Gosławskiego.

Członkowie

Wśród członków Szczepu Rogate Serce znaleźli się:

  • Stanisław Szukalski – „Stach z Warty”
  • Marian Konarski – „Marzyn z Krzeszowic”
  • Norbert Strassberg
  • Wacław Boratyński – „Pracowit z Ryglic”
  • Antoni Bryndza – „Ziemitrud z Kalwarii”
  • Franciszek Frączek – „Słońcesław z Żołyni”
  • Czesław Kiełbiński – „Cieszek z Zamościa”
  • Jerzy Baranowski – „Ładomir z Krakowa”
  • Stanisław Gliwa – „Kurhanin ze Słociny”
  • Stefan Żechowski – „Ziemin z Książa”
  • Edward Biszorski – „Trudzin z Rudy”
  • Władysław Sowicki – „Władysław z Bieżanowa”
  • Mieczysław Stobierski – „Mieczysław z Miechowa”
  • Michał Stańko – „Michał z Sosnowca”
  • Stanisław Karwowski – „Stanisław z Niedźwiedzia”

Po 1932 roku do grupy dołączyli nowi członkowie, w tym Michał Gawlak, Eugeniusz Hanzel i Jerzy Kowalski.

Podsumowanie

Szczep Rogate Serce był ważnym zjawiskiem w polskiej sztuce lat 30. XX wieku, łączącym ideologię nacjonalistyczną z nowoczesnymi prądami artystycznymi. Jego wpływ na kulturę i sztukę był znaczący, a członkowie grupy pozostawili po sobie trwały ślad w historii polskiego modernizmu.