Dzisiaj jest 24 kwietnia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

System kontroli trakcji

Chcę dodać własny artykuł

Układ Kontroli Trakcji

System kontroli trakcji (TCS) to technologia zaliczana do zaawansowanych systemów kontroli pojazdów, mająca na celu zapobieganie nadmiernemu poślizgowi kół podczas przyspieszania. Jest częścią systemu stabilizacji toru jazdy (ESC) i wpływa na poprawę właściwości trakcyjnych, szczególnie w zakrętach.

Większość systemów działa w niskich prędkościach (do 40 km/h), ale dostępne są również wersje działające w pełnym zakresie prędkości. TCS, podobnie jak system ABS, zwiększa bezpieczeństwo czynne, zmniejsza zużycie opon i paliwa, a jego elementy mogą współpracować z jednostką sterującą silnika.

Nazwy i Oznaczenia

W zależności od producenta, system kontroli trakcji może być nazywany różnie:

  • ASR – Mercedes-Benz, Volkswagen, Fiat, Rover
  • TCS – Ford, Saab, Mazda, Chevrolet (Daewoo)
  • TRC – Toyota
  • ASC+T lub DSC – BMW
  • TC – ogólne oznaczenie dla systemów kontroli trakcji

Zasada Działania

System kontroli trakcji działa na podstawie informacji z czujników ABS. W przypadku wykrycia poślizgu, jego reakcja może być realizowana na kilka sposobów:

  • Hamowanie kół w poślizgu – szybka reakcja, ale może obniżać komfort jazdy.
  • Opóźnienie zapłonu lub odcięcie wtrysku – kontrola mocy silnika.
  • Przymknięcie przepustnicy – komfortowe rozwiązanie, ale z dłuższym czasem reakcji.

Bez systemu, po najechaniu na śliską nawierzchnię, jedno z kół może zacząć się obracać szybciej, co prowadzi do utraty przyczepności. W rezultacie inne koło nie wykorzystuje swojej przyczepności, co utrudnia poruszanie się. System kontroli trakcji wykrywa ten stan i ogranicza moc silnika, a następnie aktywuje hamulec w ślizgającym się kole, co pozwala na optymalne przeniesienie momentu obrotowego na oba koła.

Podsumowanie

Układ kontroli trakcji to istotny element wpływający na bezpieczeństwo i stabilność pojazdu. Dzięki różnorodnym technologiom, system ten poprawia właściwości trakcyjne, minimalizując ryzyko poślizgu kół, co jest szczególnie ważne w trudnych warunkach drogowych.