Dzisiaj jest 15 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

System dydaktyczny

System Dydaktyczny

System dydaktyczny to zespół zasad organizacyjnych, treści, metod i środków nauczania, który ma na celu realizację społecznie akceptowanych celów kształcenia. Wyróżniamy różne systemy dydaktyczne, w tym:

  • System tradycyjny (J.F. Herbart)
  • System nowego wychowania (J. Dewey)
  • System współczesny (C. Freinet)

Szkoła Tradycyjna (Herbartowska)

W systemie tradycyjnym kładzie się nacisk na kształtowanie moralnych charakterów uczniów. Charakteryzuje się on:

  • Podziałem treści na przedmioty
  • Paswnością uczniów, którzy nie mają wpływu na dobór treści
  • Nauczaniem pamięciowym z dominującym współzawodnictwem
  • Brakiem nacisku na twórczość uczniów

System Nowego Wychowania (Dewey)

W systemie nowego wychowania uczniowie są aktywnymi uczestnikami procesu nauczania:

  • Treści nauczania są podzielone na interdyscyplinarne bloki
  • Uczniowie samodzielnie zdobywają wiedzę, a nauczyciele pełnią rolę obserwatorów
  • Nauczanie oparte na rozwiązywaniu problemów
  • Duży nacisk na samodzielność i twórczość uczniów

System Współczesny

Współczesny system dydaktyczny łączy elementy tradycyjne i progresywne, lecz nie stosuje rygorystycznego podziału metod nauczania. Kluczowe cechy to:

  • Znaczenie usystematyzowanej wiedzy oraz umiejętności
  • Różnorodność form organizacyjnych nauczania (indywidualne, grupowe, masowe)
  • Interakcyjny charakter procesu nauczania-uczenia się

Motywacja w Procesie Edukacji

Motywacja do nauki jest kluczowa i wiąże się z jasnym określeniem celów lekcji. Istotne czynniki motywujące to:

  • Umożliwienie przeżywania sukcesów
  • Pozytywne opinie dotyczące postępów ucznia
  • Wzbudzanie zainteresowania tematem

Podział Celów Edukacyjnych

W edukacji wyróżniamy cele:

  • Cele wychowawcze
  • Cele dydaktyczne
  • Cele szczegółowe/operacyjne

Podsumowanie

System dydaktyczny jest złożoną, dynamiczną całością, która uwzględnia różnorodność i współzależność osób, procesów oraz celów edukacyjnych. Istotą współczesnej dydaktyki jest kształtowanie umiejętności oraz postaw uczniów poprzez interaktywne metody nauczania.