Świeca żarowa w silnikach wysokoprężnych
Świeca żarowa to urządzenie stosowane w silnikach wysokoprężnych, które ułatwia rozruch, zwłaszcza w niskich temperaturach, oraz stabilizuje wolne obroty silnika. Jej użycie przyczynia się także do zmniejszenia emisji szkodliwych składników spalin podczas zimnego rozruchu.
Budowa i działanie świecy żarowej
Świeca żarowa jest grzałką umieszczoną w ściance głowicy silnika, a jej element grzejny znajduje się w kolektorze ssącym. W silnikach z wtryskiem pośrednim świeca ulokowana jest w komorze wstępnej lub komorze wirowej. Gdy prąd z akumulatora przepływa przez spirale, nagrzewa się ona, przekazując ciepło do zasysanego powietrza, co ułatwia rozruch silnika.
Rodzaje silników i zastosowanie świec żarowych
- Wtrysk pośredni: W silnikach z wtryskiem pośrednim (np. 4C90) świeca żarowa pomaga w stabilizacji obrotów i minimalizacji drgań. Sterownik świec podtrzymuje ich pracę po uruchomieniu silnika.
- Wtrysk bezpośredni: W silnikach z wtryskiem bezpośrednim świeca żarowa jest niezbędna w trudnych warunkach rozruchu, jak mrozy czy wychłodzenie silnika.
Zasada działania
Świeca żarowa działa na zasadzie prawa Joule’a, które mówi, że przepływ prądu przez rezystor generuje ciepło. Po włączeniu zasilania temperatura spirali grzejnej wzrasta, aż moc oddawana do otoczenia zrówna się z mocą doprowadzonego prądu. Większość dostarczonej energii elektrycznej przekształca się w ciepło, co umożliwia efektywną pracę świecy.
Podsumowując, świeca żarowa odgrywa kluczową rolę w poprawie rozruchu silników wysokoprężnych, szczególnie w trudnych warunkach, a jej działanie opiera się na efekcie cieplnym generowanym przez przepływ prądu elektrycznego.