Świeca zapłonowa
Świeca zapłonowa jest kluczowym elementem układu zapłonowego silników spalinowych o zapłonie iskrowym, odpowiedzialnym za wytwarzanie iskry elektrycznej niezbędnej do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze. Jej działanie opiera się na wyładowaniu elektrycznym pomiędzy elektrodą centralną a elektrodami bocznymi.
Parametry wyładowania elektrycznego
- Napięcie szczytowe
- Energia iskry
Właściwy zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej wymaga dostarczenia odpowiedniej ilości ciepła, co jest kluczowe dla inicjacji procesu spalania. Świeca zapłonowa musi mieć odpowiednią charakterystykę cieplną, co obejmuje:
- Temperatura samooczyszczania: Minimalna temperatura, poniżej której świeca nie oczyszcza się, co prowadzi do mostkowania.
- Temperatura samozapłonu: Przekroczenie 850 °C może prowadzić do niekontrolowanego zapłonu mieszanki.
Prawidłowo dobrana świeca powinna pracować w zakresie temperatur od 500 °C do 850 °C.
Świece zapłonowe w silnikach gazowych
W silnikach zasilanych gazem propan-butan, świeca zapłonowa nadal odgrywa kluczową rolę, jednak warunki zapłonu różnią się od tych w silnikach benzynowych. Największe różnice to:
- Wyższa rezystancja mieszanki (do 30%), co utrudnia przeskok iskry.
- Wyższa średnia temperatura spalania.
Świece zapłonowe dla silników gazowych są specjalnie zaprojektowane, aby zapewnić efektywny zapłon mieszanki gazowo-powietrznej, nawet w trudnych warunkach.
Budowa i działanie świecy
Świeca zapłonowa składa się z elektrody centralnej umieszczonej w izolatorze ceramicznym oraz elektrod bocznych podłączonych do masy. Korpus świecy umożliwia jej montaż w głowicy silnika i odprowadzanie ciepła. Kluczowym elementem jest szczelina między elektrodami, która powinna być odpowiednio skalibrowana, aby umożliwić prawidłowe przeskakiwanie iskry.
Wartość cieplna świecy
Świeca zapłonowa ma swoją wartość cieplną, określającą zdolność do odprowadzania nadmiaru ciepła. Rozróżniamy:
- Świece zimne: Dobrze odprowadzają ciepło, stosowane w silnikach o dużym wysileniu.
- Świece gorące: Ograniczone zdolności odprowadzania ciepła, stosowane w silnikach wolnoobrotowych.
Odpowiednia konstrukcja i dobór świecy są kluczowe dla efektywności silnika oraz zapobiegania problemom z zapłonem. Zabrudzenia na świecy mogą wpływać negatywnie na jej działanie, dlatego istotne jest dbanie o jej czystość.