Dzisiaj jest 25 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Surdopedagogika

Chcę dodać własny artykuł

Surdopedagogika

Surdopedagogika, będąca działem pedagogiki specjalnej, koncentruje się na edukacji i wychowaniu osób głuchych oraz niedosłyszących. Obejmuje również wsparcie ich rodzin oraz otoczenia, a także diagnostykę i poradnictwo dla osób z grupy ryzyka.

Cele rewalidacji w surdopedagogice

Główne cele działań rewalidacyjnych to:

  • przywracanie sprawności uszkodzonego zmysłu słuchu,
  • usprawnianie procesów poznawczych w celu przywrócenia sprawności psychicznej.

Metody komunikacji w surdopedagogice

W surdopedagogice stosuje się różne metody porozumiewania się, w tym:

  • Metoda migowa – wykorzystuje umowne znaki migowe do komunikacji; charakteryzuje się specyficzną strukturą gramatyczną.
  • Daktylografia – mowa palcowa, wprowadzona przez Pedra Ponce de León, oparta na układach palców, przestrzegająca zasad gramatycznych.
  • Fonogesty – system opracowany przez dra Roberta Orin Cornetta, który łączy ruchy dłoni z mówieniem, umożliwiając niesłyszącym dzieciom naukę słów poprzez czytanie z ust.
  • Mowa kombinowana – łączy mowę ustną, alfabet palcowy oraz język migowy.
  • Metoda totalnej komunikacji – integruje różne formy komunikacji, takie jak język migowy, daktylografię i mowę ustną.
  • Metoda ustna – opracowana w XVII wieku, obejmuje różne podejścia do nauki mowy ustnej, w tym metodę matczyno-słowną i audytywno-werbalną.