Surdopedagogika
Surdopedagogika, będąca działem pedagogiki specjalnej, koncentruje się na edukacji i wychowaniu osób głuchych oraz niedosłyszących. Obejmuje również wsparcie ich rodzin oraz otoczenia, a także diagnostykę i poradnictwo dla osób z grupy ryzyka.
Cele rewalidacji w surdopedagogice
Główne cele działań rewalidacyjnych to:
- przywracanie sprawności uszkodzonego zmysłu słuchu,
- usprawnianie procesów poznawczych w celu przywrócenia sprawności psychicznej.
Metody komunikacji w surdopedagogice
W surdopedagogice stosuje się różne metody porozumiewania się, w tym:
- Metoda migowa – wykorzystuje umowne znaki migowe do komunikacji; charakteryzuje się specyficzną strukturą gramatyczną.
- Daktylografia – mowa palcowa, wprowadzona przez Pedra Ponce de León, oparta na układach palców, przestrzegająca zasad gramatycznych.
- Fonogesty – system opracowany przez dra Roberta Orin Cornetta, który łączy ruchy dłoni z mówieniem, umożliwiając niesłyszącym dzieciom naukę słów poprzez czytanie z ust.
- Mowa kombinowana – łączy mowę ustną, alfabet palcowy oraz język migowy.
- Metoda totalnej komunikacji – integruje różne formy komunikacji, takie jak język migowy, daktylografię i mowę ustną.
- Metoda ustna – opracowana w XVII wieku, obejmuje różne podejścia do nauki mowy ustnej, w tym metodę matczyno-słowną i audytywno-werbalną.