Super Nintendo Entertainment System (SNES)
Super Nintendo Entertainment System (SNES) to 16-bitowa konsola do gier, która zadebiutowała w Japonii 21 listopada 1990 roku. W ciągu pierwszych godzin sprzedaży osiągnęła wynik ponad 300 tysięcy egzemplarzy. W Stanach Zjednoczonych konsola trafiła na rynek 23 sierpnia 1991 roku, sprzedawana z grą „Super Mario World”. Do 1994 roku sprzedano ponad 49 milionów jednostek na całym świecie, a w USA odnotowano sprzedaż 23 milionów urządzeń.
Historia
W Polsce SNES został zaprezentowany przez Entertainment Systems Poland na konferencji w 1994 roku. Mimo większej popularności konkurencyjnej konsoli Mega Drive, SNES zyskał uznanie dzięki intensywnej promocji w mediach i organizacji Klubu Graczy Super Nintendo.
Specyfikacja techniczna
SNES charakteryzował się wydajnym układem graficznym oraz innowacyjnymi rozwiązaniami, takimi jak tryb graficzny Mode 7. Poniżej przedstawiono kluczowe dane techniczne:
- CPU: Ricoh 5A22, 16-bitowy procesor
- GPU: PPU, rozdzielczość do 512×478
- Kolory: 32,768 (15-bit)
- RAM: 128 KB DRAM, 64 KB Video RAM
- APU: Sony SPC700, 8 kanałów audio
Nośnik danych
SNES korzystał z kartridży jako nośników danych, z maksymalną pojemnością 128 MBit (16 MB). Gry często zawierały dodatkową pamięć do zapisywania stanów. Nintendo rozważało wprowadzenie napędu CD-ROM, jednak zdecydowało się na system Satellaview, dostępny jedynie w Japonii, który umożliwiał ściąganie gier i dodatków drogą satelitarną.
Podsumowanie
SNES pozostaje ważnym elementem historii gier wideo, wyróżniając się zarówno technologią, jak i wpływem na rozwój branży. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom oraz szerokiej gamie gier, konsola zyskała status kultowej i jest wspominana z sentymentem przez wielu graczy.