Su-15 (NATO: Flagon)
Su-15 to radziecki myśliwiec przechwytujący, zaprojektowany przez biuro konstrukcyjne Suchoja. Jego produkcja trwała od 1966 do 1980 roku, a samolot wycofano z użycia w Rosji w 1993 roku i na Ukrainie w 1996 roku. Zbudowano około 1300 egzemplarzy.
Specyfikacja techniczna
- Typ: myśliwiec przechwytujący
- Konstrukcja: duralowa, półskorupowa, płat delta
- Załoga: 1 pilot
- Wymiary:
- Rozpiętość: 9,43 m
- Długość: 22,07 m
- Wysokość: 4,84 m
- Powierzchnia nośna: 36,6 m²
- Masa:
- Masa własna: 10 760 kg
- Masa startowa: 17 900 kg
- Masa paliwa: 5550 kg
- Napęd: 2 silniki turboodrzutowe Tumański R-13F2-300
- Prędkość maksymalna: 2230 km/h (>1,82 Ma)
- Pułap: 18 100 m
- Zasięg: 1380 km
- Uzbrojenie: 2 pociski R-98 oraz opcjonalnie działka 23 mm lub bomby
Historia rozwoju
Konstrukcja Su-15 rozpoczęła się jako rozwinięcie myśliwca T-47 (Su-11). W 1961 i 1962 roku ujawniono problemy z eksploatacją nowych myśliwców, co skłoniło do przeprojektowania T-58 na samolot dwusilnikowy. Ostatecznie, w 1965 roku samolot przyjęto na uzbrojenie jako Su-15.
Wersje Su-15
- Su-15: podstawowa wersja bojowa
- Su-15T: wersja z nowym radarem i silnikami R-13-300
- Su-15TM: ulepszona wersja, przyjęta do uzbrojenia w 1975 roku
- Su-15UT: wersja treningowa z dodatkową kabiną dla instruktora
- Su-15UM: szkolna wersja Su-15TM
Użycie
Su-15 był używany przez radzieckie siły powietrzne do 1993 roku. Samolot przechwytywał wiele naruszających przestrzeń powietrzną ZSRR, w tym incydent z 1983 roku, gdzie zestrzelono koreański samolot pasażerski KAL007. Dzięki dobrej charakterystyce lotnej Su-15 stał się kluczowym elementem radzieckiej obrony powietrznej.
Podsumowanie
Su-15, jako nowoczesny myśliwiec przechwytujący, wprowadził innowacyjne rozwiązania technologiczne i był istotnym elementem radzieckiego lotnictwa w drugiej połowie XX wieku. Jego rozwój oraz różne wersje przyczyniły się do wzrostu efektywności obrony powietrznej ZSRR.