Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Sturmgeschütz IV

Sturmgeschütz IV (StuG IV)

Sturmgeschütz IV, znane również jako SdKfz 167, to niemieckie samobieżne działo pancerne z okresu II wojny światowej. Charakterystyczne dla tego pojazdu są dobre właściwości trakcyjne, sprawdzone działo kal. 75 mm oraz niska sylwetka.

Reklama

Specyfikacja techniczna

  • Producent: Krupp-Gruson
  • Typ: Działo pancerne
  • Trakcja: Gąsienicowa
  • Załoga: 4 osoby (dowódca, kierowca, celowniczy, ładowniczy)
  • Data prototypu: 1943
  • Lata produkcji: 1943 – 1945
  • Wyprodukowano: 1108 sztuk + 31 przebudowanych z czołgów
  • Silnik: Maybach HL 120TRM, 12-cylindrowy, 300 KM
  • Masa: 23 000 kg
  • Prędkość maksymalna: 35-40 km/h
  • Zasięg: 210 km
  • Uzbrojenie:
    • 1 armata 75 mm StuK40 L/48
    • 1 karabin maszynowy MG 34 kal. 7,92 mm

Historia

Pojazd został zaprojektowany na podstawie czołgu PzKpfw IV Ausf. G, a jego prototyp powstał w 1943 roku. W miarę rozwoju działa szturmowe, doceniono ich efektywność na polu bitwy, co przyczyniło się do rozpoczęcia produkcji seryjnej.

Po pokazie nowego działa 6 grudnia 1943 roku, produkcja została zatwierdzona przez Hitlera. Zbudowano 31 sztuk przebudowanych z czołgów oraz 1108 seryjnych w zakładach Nibelungenwerke i Krupp.

Reklama

Elementy pojazdu były produkowane przez różne zakłady, a pierwsze zachowane egzemplarze odkryto po wojnie. W 1999 roku jeden z nich został wydobyty z rzeki Sępolenkę i obecnie znajduje się w Muzeum im. Orła Białego w Skarżysku-Kamiennej. Inny egzemplarz, znaleziony w 2008 roku w rzece Rgielewce, wzbogacił kolekcję Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu po renowacji w 2009 roku.

Podsumowanie

Sturmgeschütz IV to istotny element niemieckiej broni pancernej II wojny światowej, który wyróżniał się solidną konstrukcją oraz efektywnym uzbrojeniem. Pojazd był szeroko wykorzystywany na frontach, a jego historia jest dokumentowana w licznych muzeach.

Reklama
Reklama