STS Siedow
STS Siedow, znany również jako Sedov, to największy żaglowiec szkolny na świecie oraz czteromasztowy bark, uznawany za jednego z ostatnich windjammerów.
Historia i rejsy
Statek został zbudowany w 1921 roku w stoczni Friedrich Krupp Germaniawerft w Kilonii dla towarzystwa żeglugowego F. A. Vinnen, początkowo nosząc nazwę Magdalene Vinnen II. Oprócz zadań szkoleniowych, służył także jako żaglowiec towarowy, transportując saletrę z Chile. W 1936 roku zmienił armatora na Norddeutscher Lloyd oraz nazwę na Kommodore Johnsen, kontynuując działalność jako żaglowiec towarowy.
Kapitan Otto Lehmberg, będący doradcą NDL, odegrał kluczową rolę w pozyskaniu statku. W czasie jednego z rejsów szkoleniowych, „Kommodore Johnsen” znalazł się w niebezpieczeństwie podczas silnego sztormu na Atlantyku. Dzięki współpracy z motorowym zbiornikowcem „Winkler” udało się uratować statek oraz jego załogę.
Pierwszy rejs pod nową nazwą „Siedow” odbył się w 1952 roku, kiedy to statek stał się szkolnym statkiem Marynarki Wojennej ZSRR. W kolejnych latach pełnił różne funkcje, w tym statku oceanograficznego Akademii Nauk. Po remoncie w 1981 roku, „Siedow” wrócił do aktywnej służby i zadebiutował w Szczecinie w 1982 roku.
Udział w regatach
Od 1986 roku „Siedow” brał udział w regatach Operacji Żagiel (Cutty Sark Tall Ship Races). W 2007 roku gościł w Szczecinie na finale The Tall Ships’ Races.
Osiągnięcia
- Latem 2020 roku, „Siedow” jako pierwszy statek o napędzie żaglowym przepłynął samodzielnie przez Przejście północno-wschodnie.
- Do początku lat 90. był największym żaglowcem na świecie, zanim na rynku pojawiły się większe jednostki pasażerskie.
Obecnie armatorem „Siedowa” jest Wyższa Szkoła Morska w Królewcu, a jego historia i osiągnięcia nadal budzą zainteresowanie wśród miłośników żeglarstwa.