Reklama
Dzisiaj jest 9 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

STS Siedow

STS Siedow

STS Siedow, znany również jako Sedov, to największy żaglowiec szkolny na świecie oraz czteromasztowy bark, uznawany za jednego z ostatnich windjammerów.

Reklama

Historia i rejsy

Statek został zbudowany w 1921 roku w stoczni Friedrich Krupp Germaniawerft w Kilonii dla towarzystwa żeglugowego F. A. Vinnen, początkowo nosząc nazwę Magdalene Vinnen II. Oprócz zadań szkoleniowych, służył także jako żaglowiec towarowy, transportując saletrę z Chile. W 1936 roku zmienił armatora na Norddeutscher Lloyd oraz nazwę na Kommodore Johnsen, kontynuując działalność jako żaglowiec towarowy.

Kapitan Otto Lehmberg, będący doradcą NDL, odegrał kluczową rolę w pozyskaniu statku. W czasie jednego z rejsów szkoleniowych, „Kommodore Johnsen” znalazł się w niebezpieczeństwie podczas silnego sztormu na Atlantyku. Dzięki współpracy z motorowym zbiornikowcem „Winkler” udało się uratować statek oraz jego załogę.

Reklama

Pierwszy rejs pod nową nazwą „Siedow” odbył się w 1952 roku, kiedy to statek stał się szkolnym statkiem Marynarki Wojennej ZSRR. W kolejnych latach pełnił różne funkcje, w tym statku oceanograficznego Akademii Nauk. Po remoncie w 1981 roku, „Siedow” wrócił do aktywnej służby i zadebiutował w Szczecinie w 1982 roku.

Udział w regatach

Od 1986 roku „Siedow” brał udział w regatach Operacji Żagiel (Cutty Sark Tall Ship Races). W 2007 roku gościł w Szczecinie na finale The Tall Ships’ Races.

Osiągnięcia

  • Latem 2020 roku, „Siedow” jako pierwszy statek o napędzie żaglowym przepłynął samodzielnie przez Przejście północno-wschodnie.
  • Do początku lat 90. był największym żaglowcem na świecie, zanim na rynku pojawiły się większe jednostki pasażerskie.

Obecnie armatorem „Siedowa” jest Wyższa Szkoła Morska w Królewcu, a jego historia i osiągnięcia nadal budzą zainteresowanie wśród miłośników żeglarstwa.

Reklama
Reklama