Samoloty STOL
STOL (ang. Short Take-Off and Landing) to termin odnoszący się do samolotów, które mogą startować i lądować na krótkich pasach, a także w trudnych warunkach terenowych. Większość z tych maszyn potrafi operować na różnych nawierzchniach, chociaż niektóre, jak de Havilland Dash-7, wymagają utwardzonego pasa.
Kluczowe cechy samolotów STOL
- Długość drogi startowej zależy od kwadratu prędkości minimalnej (prędkości przeciągnięcia).
- Małe opory aerodynamiczne i dobra relacja mocy do masy sprzyjają skróceniu drogi startowej.
- Specjalne klapy hamujące oraz silne hamulce pomagają w minimalizacji dobiegu.
- Możliwość omijania przeszkód terenowych podczas startu i lądowania jest kluczowa.
- Technika „Lądowanie na trzy punkty” jest stosowana w samolotach z kółkiem ogonowym, pozwalając na precyzyjne lądowanie.
Właściwości aerodynamiczne
Samoloty STOL charakteryzują się:
- płatami o niskim obciążeniu i zwiększonym wydłużeniu,
- urządzeniami hipernośnymi (klapy, sloty),
- ograniczoną prędkością w celu zwiększenia ładowności.
Możliwości lądowania
Samoloty STOL są zdolne do lądowania w trudnych warunkach, takich jak:
- powierzchnie pokryte śniegiem i lodem (z nartami),
- pola i żwirowe brzegi rzek (ze specjalnymi oponami),
- woda (z pływakami).
Specjalne lotniska STOLport są przystosowane do obsługi tych maszyn, choć są rzadkością.
Przykładowe samoloty STOL
- Antonow An-14
- de Havilland Beaver
- de Havilland Twin Otter
- Piper PA-18 Super Cub
- PZL-104 Wilga
- Maule
- Zenair CH 701 STOL
Polskie samoloty STOL
- RWD-6
- PZL-26
- PZL M28 Skytruck
- PZL M28 Bryza
Samoloty STOL odgrywają kluczową rolę w dostarczaniu pasażerów i zaopatrzenia do izolowanych społeczności, szczególnie w północnej Kanadzie i Alasce.