Starquake
Starquake to komputerowa gra zręcznościowa stworzona przez Dave’a Collinsa i Stephena Crowa, wydana w 1985 roku przez Bubble Bus Software. Gra jest przeznaczona dla jednego gracza i dostępna na różne platformy, w tym Amstrad CPC, Amiga, Atari ST, Commodore 64, DOS oraz ZX Spectrum.
Fabuła i cel gry
Gracz wciela się w postać BLOB-a, gwiezdnego stworzenia, którego statek kosmiczny rozbił się na planecie zagrożonej eksplozją. Celem jest odbudowanie rdzenia planety poprzez zebranie dziewięciu części, które są rozmieszczone w 512 pomieszczeniach. Niezgłoszenie misji może doprowadzić do wybuchu, który zniszczy cały wszechświat.
Parametry BLOB-a
BLOB ma trzy główne parametry, które są na bieżąco wyświetlane na ekranie:
- Energia: Reprezentowana symbolem baterii, która stopniowo maleje, a jej spadek do zera prowadzi do śmierci postaci.
- Niesione platformy: Umożliwiają poruszanie się na wyższe poziomy.
- Amunicja: Umożliwia strzelanie do przeciwników.
Gracz może zbierać różne przedmioty, które regenerują te parametry. Wśród nich są jednorazowe przedmioty, a także dodatkowe życia reprezentowane przez joysticki.
Sposoby poruszania się
Oprócz chodzenia i latania, BLOB może korzystać z:
- Wind antygrawitacyjnych: Przemieszczają bohatera w górę.
- Tajnych przejść: Umożliwiających przechodzenie przez ściany.
- Teleportów: Każdy teleport ma swój indywidualny kod, który gracz musi odkryć, aby móc się przemieszczać między nimi.
Przeszkody w grze
Na drodze BLOB-a stoją różne przeszkody, w tym:
- Mieszkańcy planety, którzy atakują BLOB-a.
- Drzwi bezpieczeństwa, które wymagają określonych przedmiotów do otwarcia.
- Bramy, które można otworzyć tylko z kluczem.
- Przejścia dostępne tylko przez upadek z wysokości.
Opinie i recenzje
Gra zdobyła pozytywne recenzje, zarówno pod względem rozgrywki, jak i oprawy muzyczno-graficznej, uznawana była za jedną z najlepszych gier dostępnych w swoim czasie.