Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Star Jot 55

Star Jot 55

Star Jot 55 to prototyp polskiego autobusu międzymiastowego, opracowany przez Zakłady Budowy Nadwozi Samochodowych w Jelczu-Laskowicach w 1955 roku. Głównym konstruktorem pojazdu był inż. Jerzy Bugajski.

Reklama

Specyfikacja techniczna

  • Typ nadwozia: Autobus międzymiastowy klasy midi
  • Silnik: 6-cylindrowy S42, 4188 cm³, moc 62,5 kW (85 KM)
  • Skrzynia biegów: 4-biegowa manualna, niesynchronizowana
  • Wymiary:
    • Długość: 9340 mm
    • Szerokość: 2440 mm
    • Wysokość: 2800 mm
  • Masa:
    • Masa własna: 5055 kg
    • Masa całkowita: 8405 kg
  • Liczba miejsc: 38
  • Podłoga: Wykonana z blachy stalowej z tyłu z desek sosnowych

Budowa i wnętrze

Nadwozie Star Jot 55 wykonano z profili stalowych, spawanych na podłużnicowej ramie. Poszycie zewnętrzne z blach stalowych, a część dachu z płyty pilśniowej. Pojazd miał jednoskrzydłowe drzwi po prawej stronie, a wnętrze mogło pomieścić 37 pasażerów na miejscach siedzących. Wykończenie wnętrza obejmowało lakierowane płyty pilśniowe oraz sklejkę. Pojazd wyposażono w półki bagażowe nad oknami oraz bagażnik dachowy.

Decyzje produkcyjne

Mimo pomyślnej budowy prototypu, decyzję o rozpoczęciu produkcji Stara Jot 55 podjęto negatywnie, uznając, że nie ma potrzeby wytwarzania dwóch typów autobusów o podobnych parametrach.

Reklama

Wnioski

Star Jot 55 pozostaje przykładem innowacyjnego podejścia do konstrukcji autobusów w Polsce lat 50. XX wieku, mimo że nie wszedł do seryjnej produkcji.

Reklama
Reklama