SS Wisła
SS Wisła był masowcem o napędzie parowym, który służył w polskiej marynarce handlowej w latach 1922-1926. Jego nośność wynosiła 830 ton (DWT), a statek zyskał uznanie jako jeden z pierwszych polskich statków handlowych, będąc pierwszym, który zawinął do nowo budowanego portu w Gdyni 12 maja 1926 roku.
Historia
Budowa i początek służby
Statek zbudowano w 1908 roku w Szwecji jako „Ernst”. W 1915 roku został nabyty przez norweskie przedsiębiorstwo, a w czasie I wojny światowej służył pod banderą brytyjską. Po wojnie, w 1922 roku, został wniesiony do polsko-norweskiej spółki i podniósł polską flagę, przyjmując nazwę „Wisła”. Kapitanem statku został Zdenko Knoetgen.
Pod polską banderą
Pod polską banderą SS Wisła transportował głównie drewno i zboże z Polski, przywożąc m.in. śledzie i węgiel. Statek pływał do Europy Zachodniej oraz krajów bałtyckich, a od 1924 roku szkolił asystentów z Szkoły Morskiej w Tczewie. W październiku 1926 roku, wracając z Rotterdamu, statek wpadł w silny sztorm, co doprowadziło do awarii i osadzenia na mieliznie u wybrzeży Holandii. W wyniku tragedii zginęli drugi oficer oraz marynarz, co stanowiło pierwsze odnotowane ofiary w polskiej marynarce handlowej. Izba morska uznała, że kapitan i załoga nie ponoszą odpowiedzialności za wypadek.
Dalsza służba
W grudniu 1926 roku SS Wisła został ściągnięty z mielizny. Po remoncie i przedłużeniu kadłuba w Rotterdamie, otrzymał nową nazwę „Runa” i służył do 1931 roku, odwiedzając także polskie porty. Następnie został sprzedany do Chile, gdzie pływał pod nazwą „Lontue” aż do skasowania w 1960 roku.
Podsumowanie
- SS Wisła był pierwszym polskim statkiem, który zawinął do Gdyni.
- Transportował drewno, zboże oraz inne towary.
- W 1926 roku uległ katastrofie, w wyniku której zginęli dwaj członkowie załogi.
- Po remoncie w Rotterdamie, pływał jako „Runa” i „Lontue” aż do 1960 roku.