SS Warszawa – polski statek pasażersko-drobnicowy, znany wcześniej jako „Smoleńsk”. Został zatopiony 26 grudnia 1941 roku przez niemiecki okręt podwodny podczas II wojny światowej.
Historia
Statek został zbudowany w 1914 roku w stoczni William Doxford & Sons w Wielkiej Brytanii na zlecenie duńskiego armatora DFDS dla Rosyjskiego Północno-Zachodniego Towarzystwa Żeglugowego. Po zakończeniu I wojny światowej, w 1920 roku, został sprzedany Ellerman’s Wilson Line, a od 1920 do 1928 roku pływał pod nazwą „Smolensk”, obsługując połączenia między Anglią a Gdańskiem.
Pod polską banderą
W grudniu 1928 roku statek przeszedł na własność Polsko-Brytyjskiego Towarzystwa Okrętowego i od kwietnia 1929 roku pływał z Gdyni do Anglii, przewożąc ładunki drobnicowe oraz pasażerów, w tym emigrantów. W latach 30. XX wieku intensywność jego użytkowania zmalała, a w 1934 roku pływał w czarterze na rejsy wycieczkowe po Bałtyku.
W 1935 roku statek przeszedł remont, w wyniku którego poprawiono kabiny pasażerskie. Od kwietnia 1935 roku kursował na trasie Gdynia – Hawr, a także do Londynu i Cherbourga, transportując emigrantów i ładunki.
Służba podczas II wojny światowej
Na początku wojny „Warszawa” była w Hawrze. 15 września 1939 roku wzięła udział w konwoju z francuskim sprzętem wojennym, jednak po ataku ZSRR na Polskę konwój został rozładowany w Breście. W kolejnych miesiącach statek ewakuował polskich żołnierzy i uchodźców do Francji oraz Libanu.
Od stycznia 1941 roku „Warszawa” działała jako brytyjski transportowiec wojenny, przewożąc żywność, jeńców i rannych. W czerwcu 1941 roku została storpedowana przez niemiecki okręt podwodny, co doprowadziło do jej zatonięcia. Zginęło czterech członków załogi i około 25 żołnierzy.
Opis statku
„Warszawa” miała dwa pokłady oraz pokład spacerowy, z ładownią o pojemności 700 m². Początkowo mogła przewozić około 600 pasażerów, a po modernizacji w 1935 roku maksymalna liczba pasażerów wynosiła 322.
Kapitanowie
- 1929–? – Stanisław Bonifacy Łabęcki
- kwiecień 1935 -? – Stanisław Jaworski
- ? – 1938 – styczeń 1940 – Jan Ćwikliński
- od stycznia 1940 do zatonięcia – Tadeusz Meissner
Bibliografia
- Jerzy Miciński, „Księga statków polskich 1918–1945, tom 2”, Gdańsk 1997
SS Warszawa pozostaje ważnym elementem polskiej historii morskiej, symbolizującym trudne czasy przed i podczas II wojny światowej.