Dzisiaj jest 18 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

SS United States

SS United States

SS United States to amerykański transatlantyk zbudowany w 1952 roku w stoczni Newport News w Wirginii, kosztujący 76 milionów dolarów. W swoim pierwszym rejsie zdobył Błękitną Wstęgę Atlantyku, osiągając prędkości 35,59 węzłów w kierunku wschodnim i 34,51 węzłów w kierunku zachodnim. Statek został wycofany z eksploatacji w 1969 roku.

Konstrukcja i eksploatacja

Budowa statku była wspierana przez rząd USA i US Navy, z myślą o jego potencjalnym użyciu jako transportowiec wojskowy. Statek mógł przewieźć 14 tysięcy żołnierzy z pełnym wyposażeniem. Konstrukcja obejmowała podwójny kadłub oraz rozbudowany podział wodoszczelny. SS United States był napędzany przez dwie siłownie turbinowe, co pozwalało mu osiągać prędkość do 44 węzłów.

Wodowanie miało miejsce 23 czerwca 1952 roku, a pierwszy rejs odbył się 3 lipca na trasie z Nowego Jorku do Hawru i Southampton. Statek cieszył się dużą popularnością, przewożąc średnio 140 tysięcy pasażerów w ciągu pierwszych dwóch lat, przy średniej prędkości 30,73 węzła.

Problemy i wycofanie z eksploatacji

W połowie lat 60. XX wieku żegluga transatlantycka zaczęła się załamywać z powodu wzrostu kosztów oraz konkurencji ze strony lotnictwa pasażerskiego. W 1969 roku właściciel zdecydował o wycofaniu statku z eksploatacji, a SS United States trafił do Newport News na przegląd. Następnie zmieniał właścicieli, a w 1978 roku firma hotelarska planowała przekształcenie go w wycieczkowiec, co jednak nie powiodło się.

Późniejsze losy

W 1992 roku statek został zakupiony przez nową spółkę, która przeprowadziła operacje usunięcia azbestu w Turcji i na Ukrainie. Ostatecznie SS United States trafił do Filadelfii, gdzie od 1996 roku czeka na dalsze decyzje. W 1999 roku powstała fundacja „SS United States Foundation”, która wpisała statek na listę pamiątek narodowych, co zwiększyło szanse na jego uratowanie.

W 2003 roku Norwegian Cruise Line kupiła statek z zamiarem przywrócenia go do służby, a w 2007 roku ogłoszono, że jest on w dobrym stanie. SS United States pozostaje jedynym liniowcem transatlantyckim, który zdobył Błękitną Wstęgę Atlantyku, utracając ją w 1990 roku na rzecz katamarana Hoverspeed Great Britain.

Bibliografia

  • Witold J. Urbanowicz, Transatlantyki, zarys ich dziejów i techniki, Gdańsk 1977