Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

SS Great Eastern

SS Great Eastern

SS Great Eastern, pierwotnie znany jako Leviathan, to statek parowy zaprojektowany przez Isambarda Kingdoma Brunela, zwodowany w 1858 roku. Był to największy parowiec swojego czasu, charakteryzujący się pojemnością 18 914 BRT oraz wymiarami: długość 211 metrów, szerokość 25 metrów i wysokość 18 metrów.

Reklama

Historia

Statek posiadał podwójne stalowe poszycie oraz dwa pędniki: czterołopatkową śrubę napędową i dwa koła łopatkowe o średnicy 17 metrów. Mógł przewieźć do 4000 pasażerów w rejsie dookoła świata bez zatrzymywania się w portach. Problemy z eksploatacją rozpoczęły się już w dniu wodowania 3 listopada 1857 roku, kiedy to statek nie zsunął się z pochylni, co doprowadziło do śmierci kilku robotników. Ostateczne wodowanie miało miejsce 31 stycznia 1858 roku.

SS Great Eastern odbył swój pierwszy rejs z Southampton do Nowego Jorku 16 czerwca 1860 roku, przewożąc jedynie 35 pasażerów. Po pobycie w USA, gdzie był udostępniany za biletami, wrócił do Anglii. W kolejnych rejsach statek napotkał liczne trudności, w tym uszkodzenia w wyniku sztormów oraz kolizji z przeszkodami podwodnymi. Problemy z frekwencją pasażerów doprowadziły do jego przebudowy na kablowiec.

Reklama

W roli kablowca, SS Great Eastern miał więcej sukcesów, ułożając 4200 kilometrów kabla na dnie Atlantyku oraz kabel telegraficzny między Bombajem a Adenem w 1870 roku. Ostatecznie został pocięty na złom w 1889 roku.

W kulturze

Rejs Great Eastern w 1867 roku zainspirował Juliusz Verne’a do napisania powieści Pływające miasto, wydanej w cyklu Niezwykłe podróże. Statek pojawia się również w utworze Stinga Ballad of the Great Eastern z albumu The Last Ship z 2013 roku.

Reklama
Reklama