SS Steuben – Historia i Zatopienie
SS Steuben, niemiecki statek pasażerski przekształcony w transportowiec wojskowy podczas II wojny światowej, został zatopiony przez radziecki okręt podwodny. Statek, pierwotnie znany jako „München”, został zwodowany w 1922 roku w Szczecinie. Miał pojemność brutto 14 700 BRT oraz długość 168 m. Po pożarze w 1931 roku, został wyremontowany i przemianowany na „General von Steuben”. W 1939 roku wcielono go do Kriegsmarine, gdzie pełnił funkcje szkoleniowe oraz transportowe.
Zatopienie
W swój ostatni rejs SS Steuben wyruszył 9 lutego 1945 roku z Piławy do Świnoujścia. Na pokładzie znajdowały się oficerowie SS oraz kadeci marynarki. Statek był eskortowany przez torpedowiec T 196. 10 lutego 1945 roku, w wyniku ataku radzieckiego okrętu podwodnego S-13, Steuben został trafiony dwiema torpedami, co spowodowało panikę i zniszczenia. Po zaledwie kilku minutach statek zatonął, a około 4500 osób straciło życie. Udało się uratować około 300 osób, głównie żołnierzy.
Odnalezienie Wraku
Wrak SS Steuben został odnaleziony 26 maja 2004 roku przez ORP „Arctowski”. Leży na głębokości 71,5 m na północ od Ławicy Słupskiej. Wokół wraku obowiązuje zakaz nurkowania, jednakże istnieją przypadki łamania tych przepisów.
Parametry Techniczne
- Długość: 168 m
- Tonaż: 14 666 BRT
- Prędkość: 15 węzłów
Inne Zatopione Statki
W 1945 roku w czasie ewakuacji z Prus Wschodnich zatopiono również inne statki, m.in.:
- MS „Goya” – około 6000 ofiar
- MS „Wilhelm Gustloff” – około 6600 ofiar
Inne przypadki zatopienia statków z więźniami obozów to:
- SS Cap „Arcona” – około 4300 ofiar
- SS „Thielbek” – około 2800 ofiar
SS Steuben oraz inne zatopione statki stanowią znaczące i tragiczne elementy historii II wojny światowej na Morzu Bałtyckim.