Dzisiaj jest 12 grudnia 2024 r.
Chcę dodać własny artykuł

Sprzęgło cierne

Sprzęgło cierne

Sprzęgło cierne to rodzaj sprzęgła poślizgowego, które przenosi moment obrotowy poprzez połączenie cierne. Składa się z pary lub więcej elementów ciernych, dociskanych za pomocą sprężyn lub cięgien. Jego główną funkcją jest ograniczenie maksymalnego momentu obciążającego mechanizmy, co zabezpiecza je przed przeciążeniem.

W przypadku powstania obciążeń dynamicznych przekraczających moment obrotowy silnika, sprzęgło zaczyna poślizg, co chroni układ napędowy. W trakcie poślizgu energia mechaniczna przekształcana jest w energię cieplną, dlatego często stosuje się chłodzenie, najczęściej olejowe.

Podział sprzęgieł ciernych

Sprzęgła cierne dzielą się na dwie główne grupy, w zależności od ich budowy oraz środowiska pracy:

  • Budowa:
    • Sprzęgła tarczowe płaskie
    • Sprzęgła tarczowe stożkowe
    • Sprzęgła wielotarczowe
  • Środowisko pracy:
    • Sprzęgła „suche” – działające bez kąpieli olejowej
    • Sprzęgła „mokre” – działające w kąpieli olejowej, zazwyczaj wielotarczowe

Zastosowanie sprzęgieł ciernych

Sprzęgła cierne są często używane jako synchronizatory prędkości wałów napędowego i napędzanego. Zastosowanie obejmuje również:

  • Włączenie głównego sprzęgła przymusowego sztywnego rozłącznego
  • Synchronizatory w skrzynkach biegów (sprzęgła cierne stożkowe)

Można je także spotkać w roli sprzęgła odśrodkowego, które włącza się lub wyłącza w zależności od prędkości obrotowej wału napędowego.

Najnowsze aktualności: