Sprzęgło cierne
Sprzęgło cierne to rodzaj sprzęgła poślizgowego, które przenosi moment obrotowy poprzez połączenie cierne. Składa się z pary lub więcej elementów ciernych, dociskanych za pomocą sprężyn lub cięgien. Jego główną funkcją jest ograniczenie maksymalnego momentu obciążającego mechanizmy, co zabezpiecza je przed przeciążeniem.
W przypadku powstania obciążeń dynamicznych przekraczających moment obrotowy silnika, sprzęgło zaczyna poślizg, co chroni układ napędowy. W trakcie poślizgu energia mechaniczna przekształcana jest w energię cieplną, dlatego często stosuje się chłodzenie, najczęściej olejowe.
Podział sprzęgieł ciernych
Sprzęgła cierne dzielą się na dwie główne grupy, w zależności od ich budowy oraz środowiska pracy:
- Budowa:
- Sprzęgła tarczowe płaskie
- Sprzęgła tarczowe stożkowe
- Sprzęgła wielotarczowe
- Środowisko pracy:
- Sprzęgła „suche” – działające bez kąpieli olejowej
- Sprzęgła „mokre” – działające w kąpieli olejowej, zazwyczaj wielotarczowe
Zastosowanie sprzęgieł ciernych
Sprzęgła cierne są często używane jako synchronizatory prędkości wałów napędowego i napędzanego. Zastosowanie obejmuje również:
- Włączenie głównego sprzęgła przymusowego sztywnego rozłącznego
- Synchronizatory w skrzynkach biegów (sprzęgła cierne stożkowe)
Można je także spotkać w roli sprzęgła odśrodkowego, które włącza się lub wyłącza w zależności od prędkości obrotowej wału napędowego.