Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Sprzęg

Sprzęg – definicja

Sprzęg to urządzenie łączące pojazdy, najczęściej szynowe, które umożliwia ich współpracę. W przypadku pojazdów drogowych używa się terminu „dyszla”.

Reklama

Rodzaje sprzęgów

  • Sprzęgi kolejowe: Umożliwiają łączenie pojazdów szynowych. Występują w różnych typach, takich jak sprzęgi samoczynne (np. Scharfenberga, Janney’a) i niesamoczynne (np. śrubowe, orczykowe).
  • Sprzęgi elektryczne: Obejmują sprzęg sterowania ukrotnionego i sprzęg ogrzewania elektrycznego.
  • Sprzęgi mechaniczne: Bezpośrednio łączą pojazdy szynowe, z różnymi typami dostosowanymi do międzynarodowych standardów.

Sprzęgi samoczynne

Sprzęgi samoczynne zaczęły się rozwijać w połowie XIX wieku w USA, aby poprawić bezpieczeństwo i niezawodność łączenia wagonów. Przykłady to sprzęg Millera, Scharfenberga oraz Janney’a. W Europie planuje się wprowadzenie jednolitych standardów.

Budowa sprzęgów

Sprzęg samoczynny składa się z kilku kluczowych elementów, takich jak głowica, podpora, amortyzator oraz łącza przewodów pneumatycznych i elektrycznych. Dodatkowo mogą występować urządzenia pomocnicze, jak wkładki na małe łuki.

Reklama

Podział sprzęgów

  • Sprzęgi niesztywne: Pozwalają na ruch głowic po połączeniu, ale mogą powodować szybsze zużycie.
  • Sprzęgi sztywne: Głowice są połączone na sztywno, co poprawia stabilność, ale wymaga bardziej skomplikowanego centrowania.

Inne rodzaje sprzęgów

  • Sprzęg pneumatyczny: Łączy obwody hamulcowe.
  • Sprzęg ogrzewania parowego: Używany w lokomotywach parowych do ogrzewania wagonów.
  • Cyfrowy sprzęg samoczynny (DAC): Planowany na lata 2026-2038, ma za zadanie automatyzację łączenia i rozłączania wagonów.

Problemy z wprowadzeniem DAC

Wprowadzenie DAC wiąże się z wysokimi kosztami i złożonymi regulacjami. Obawy wyrażają stowarzyszenia przewoźników dotyczące opłacalności oraz ewentualnych problemów technicznych.

Reklama
Reklama