SOKO G-4 Super Galeb
SOKO G-4 Super Galeb to jugosłowiański samolot treningowo-szturmowy, zaprojektowany w 1978 roku przez SOKO Metalopreradivacka Industrija w Mostarze. Samolot ten, będący dolnopłatem, napędzany jest jednym turbinowym silnikiem odrzutowym Rolls-Royce Viper 632, osiągającym ciąg 1780 daN.
Historia
W 1957 roku rozpoczęto prace nad dwumiejscowym samolotem, który miał służyć do zadań szkoleniowych. W 1961 roku oblatano prototyp, a w 1963 roku rozpoczęto produkcję seryjną SOKO G-2A Galeb. W kolejnych latach wprowadzono ulepszone wersje, w tym G-3 Galeb i G-4 Super Galeb, które zaczęto produkować seryjnie od 1983 roku.
Użycie w lotnictwie
Samoloty SOKO G-2A Galeb były wykorzystywane do szkolenia pilotów oraz lotów rozpoznawczych. SOKO G-4 Super Galeb, dostarczany od 1983 roku, służył zarówno do treningów, jak i misji szturmowych, zyskując uznanie podczas działań w trudnym terenie górskim. Po wybuchu wojny w Bośni w 1992 roku samoloty te były używane przez siły Serbii i Bośniaków, jednak ich wykorzystanie zostało ograniczone przez rezolucje ONZ i interwencje NATO.
Opis konstrukcji
G-4 Super Galeb to dwumiejscowy samolot o metalowej konstrukcji, posiadający kabinę ciśnieniową z fotelami wyrzucanymi. Samolot charakteryzuje się podwoziem trójpodporowym, które jest wciągane w locie. Jego wymiary to: rozpiętość 9,88 m, długość 11,86 m i wysokość 4,28 m. Maksymalna prędkość wynosi 910 km/h, a pułap osiąga 15 000 m.
Uzbrojenie
Uzbrojenie G-4 Super Galeb obejmuje:
- 1 dwulufowe działko GSz-23 na węźle podkadłubowym
- Warianty uzbrojenia podwieszanego na 4 węzłach podskrzydłowych, w tym:
- 4 zasobniki z pociskami rakietowymi kal. 57 mm
- Bomby o masie 50 kg
- Bomby kasetowe i odłamkowe
- Podwieszane zbiorniki paliwa
Użytkownicy
Samoloty G-4 Super Galeb były używane w Jugosławii oraz przez siły zbrojne Serbii i Mjanmy.
Podsumowanie
Od momentu wprowadzenia do służby, SOKO G-4 Super Galeb stał się istotnym elementem lotnictwa wojskowego, łącząc funkcje szkoleniowe z operacjami bojowymi, co czyni go wszechstronnym narzędziem w rękach pilotów.