Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Smuga kondensacyjna

Smuga kondensacyjna

Smuga kondensacyjna to chmura typu cirrus, która powstaje za samolotami odrzutowymi w górnej troposferze i dolnej stratosferze, zazwyczaj na wysokości od 8 do 15 km. Może utrzymywać się od kilku godzin do kilku dni. Zjawisko to może również wystąpić za samolotami napędzanymi śmigłami, pod warunkiem odpowiednich warunków atmosferycznych.

Reklama

Mechanizm powstawania

Silniki lotnicze emitują różne substancje, w tym parę wodną i dwutlenek węgla. Para wodna jest kluczowym czynnikiem w tworzeniu smug, ponieważ prowadzi do powstawania jąder kondensacji, niezbędnych do formowania kropelek wody. Jądra te mogą pochodzić z otaczającego powietrza lub ze spalin samolotu.

Podczas lotu, spaliny stygną i, jeśli temperatura powietrza spada poniżej punktu rosy, para wodna zaczyna się kondensować, tworząc widoczne chmury. Kondensacja zachodzi, gdy w powietrzu obecne są cząstki, na których mogą formować się krople wody. W czystym powietrzu zjawisko to nie występuje z powodu braku jąder kondensacji.

Reklama

W zależności od wilgotności powietrza, smugi mogą szybko znikać lub utrzymywać się i rozrastać. Trwałe smugi składają się głównie z wody naturalnie występującej w atmosferze, a jedynie niewielka ilość wody pochodzi ze spalin silnika.

Smugi kondensacyjne w klasyfikacji chmur

Smugi kondensacyjne z czasem stają się nieodróżnialne od naturalnych chmur pierzastych cirrus. Według Światowej Organizacji Meteorologicznej, smugi utrzymujące się dłużej niż 10 minut można klasyfikować jako Cirrus homogenitus, co oznacza „stworzone przez człowieka”. Długotrwałe smugi, które pod wpływem wiatru rozprzestrzeniają się, mogą przybierać formy chmur cirrus, cirrostratus i cirrocumulus i nazywane są homomutatus.

„Kuzynki” smug kondensacyjnych

Zjawisko podobne do smug kondensacyjnych to tzw. „kuzynki” smug, które powstają w wyniku nagłego obniżenia ciśnienia powietrza i kondensacji pary wodnej w formie drobnych kropli, na przykład przy końcach skrzydeł samolotów. Te białe smugi są krótkotrwałe, ponieważ po wyrównaniu ciśnienia kropelki wody szybko odparowują.

Reklama
Reklama