Skrzynia Biegów
Skrzynia biegów to mechanizm, który umożliwia zmianę przełożenia, co pozwala na efektywne przekazywanie mocy silnika do napędu pojazdu lub maszyny roboczej. Przełożenie określa stosunek prędkości obrotowej na wale wyjściowym do prędkości obrotowej na wale wejściowym, a jego zmiana wpływa na moment obrotowy. Skrzynie biegów, które nie mogą przenosić obciążenia podczas zmiany biegów, łączone są z silnikiem za pomocą sprzęgła lub przełączane na postoju.
Rodzaje Skrzyń Biegów
- Mechaniczne: Zmiana przełożeń za pomocą przekładni zębatych, obsługiwanych dźwignią. W starszych modelach stosowano podwójne wysprzęglanie w celu zmiany biegów.
- Sekwencyjne: Umożliwiają zmianę przełożenia jedynie o jeden bieg na raz. Stosowane w motocyklach i niektórych samochodach, często z elektronicznym sterowaniem.
- Hydromechaniczne: Zmiana przełożenia poprzez regulację szybkości krążenia cieczy w przekładni hydrokinetycznej i zębatej, zwykle w automatycznych skrzyniach biegów.
- Bezstopniowe: Przełożenie uzyskiwane za pomocą pasa klinowego, co pozwala na płynną zmianę przełożenia. Stosowane głównie w kombajnach, ciągnikach rolniczych i skuterach.
Usterki Skrzyń Biegów
Skrzynia biegów to skomplikowany element narażony na przeciążenia, co może prowadzić do usterek. Do najczęstszych objawów należą:
- Problemy ze zmianą biegów lub wydłużony czas potrzebny na ich przełączenie.
- Podejrzane dźwięki dochodzące z okolicy skrzyni biegów podczas jazdy.
- Wyciek płynu ze skrzyni, co prowadzi do spadku jego poziomu w przekładni automatycznej.
- Drgania i szarpnięcia podczas jazdy.