Skrzydło samolotu
Skrzydło samolotu, znane również jako płat nośny, to kluczowy element konstrukcyjny w stałopłatach, takich jak samoloty i szybowce. Jego główną funkcją jest generowanie siły nośnej. W przekroju skrzydło przyjmuje kształt profilu lotniczego, a na jego krawędzi znajdują się lotki oraz często urządzenia zwiększające siłę nośną, takie jak sloty i klapy.
Skrzydło może tworzyć złożoną strukturę, która obejmuje elementy takie jak gondole silnikowe, podwozie, zbiorniki paliwa oraz przestrzenie na ładunek.
Rodzaje skrzydeł
Skrzydła można klasyfikować na podstawie obecności lub braku zewnętrznych elementów wzmacniających:
- Podparte (zastrzałowe)
- Wolnonośne
Skrzydła są przymocowane do kadłuba za pomocą okuć nośnych. W konstrukcjach dwupłatowych skrzydła są połączone stójkami oraz usztywnione taśmami lub cięgnami.
Materiały konstrukcyjne
Skrzydła mogą być wykonane z różnych materiałów, w tym:
- Drewno
- Metal
- Kompozyty
- Konstrukcje mieszane
Skrzydła w innych pojazdach
Skrzydła są również stosowane w niektórych pojazdach wodnych, takich jak wodoloty i okręty podwodne. W tych zastosowaniach skrzydła muszą być dostosowane do większych sił działających w wodzie, co sprawia, że są zazwyczaj mniejsze niż ich odpowiedniki w powietrzu.
Parametry wpływające na właściwości skrzydła
Właściwości skrzydeł są determinowane przez różne parametry, które wpływają na ich wydajność i funkcjonalność. Analiza tych parametrów jest kluczowa dla projektowania skutecznych konstrukcji lotniczych.