„`html
Škoda Transportation a.s.
Škoda Transportation a.s., z siedzibą w Pilźnie, jest czeskim przedsiębiorstwem przemysłowym, które ma długą i bogatą historię. Powstało w 1859 roku, kiedy hrabia Valdštejn założył fabrykę maszyn i odlewnię. W 1869 roku, Emil Škoda przejął zakład, który od tego momentu nosił jego nazwisko. W 1899 roku przedsiębiorstwo przekształcono w spółkę akcyjną, a po 1918 roku zdywersyfikowano produkcję, wprowadzając lokomotywy i inne środki transportu.
Historia
Podczas II wojny światowej zakłady stały się częścią nazistowskiego przemysłu wojennego, a po wojnie zostały znacjonalizowane. W latach 50. XX wieku zmieniono nazwę na Zakłady W.I. Lenina, jednak szybko powrócono do tradycyjnej nazwy Škoda. Proces prywatyzacji rozpoczął się po 1989 roku, a w 2000 roku powstała spółka akcyjna Škoda Holding, która od 2017 roku należy do grupy kapitałowej PPF.
Oddziały Škoda Holding
- Energetyka:
- Škoda Power a.s.
- Škoda Power Pvt. Ltd.
- Škoda Jinma Turbine Ltd.
- Transport:
- Škoda Transportation a.s.
- Škoda Electric s.r.o.
- Škoda Vagonka, a.s.
- Sibelektroprivod
- Škoda Ostrov s.r.o.
- VÚKV, a.s.
Produkcja
- Środki transportu (lokomotywy, tramwaje, trolejbusy)
- Obrabiarki
- Energetyka
- Badania i rozwój
Tramwaje
Škoda z powodzeniem wykorzystała lukę na rynku tramwajowym po zaprzestaniu produkcji przez zakłady ČKD. Oferuje różne modele, w tym tramwaje niskopodłogowe i wielkopojemne, zarówno na rynek krajowy, jak i eksportowy.
Lokomotywy
Zakłady Škoda produkowały lokomotywy parowe, spalinowe i elektryczne. Od 1920 do 1958 roku wyprodukowano ponad 3300 parowozów, a pierwszą lokomotywę elektryczną wprowadzono w 1928 roku. Od tego czasu wyprodukowano ponad 5500 elektrowozów, z których wiele trafiło do ZSRR.
Typ 109E
W latach 90. XX wieku rozpoczęto prace nad nową, elektryczną lokomotywą 109E, zdolną do prowadzenia pociągów pasażerskich z prędkością do 200 km/h. Lokomotywy tego typu są obecnie użytkowane przez České dráhy i Železnice Slovenskej republiky, a także przez niemieckiego przewoźnika DB.
„`