Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Škoda Transportation

„`html

Škoda Transportation a.s.

Škoda Transportation a.s., z siedzibą w Pilźnie, jest czeskim przedsiębiorstwem przemysłowym, które ma długą i bogatą historię. Powstało w 1859 roku, kiedy hrabia Valdštejn założył fabrykę maszyn i odlewnię. W 1869 roku, Emil Škoda przejął zakład, który od tego momentu nosił jego nazwisko. W 1899 roku przedsiębiorstwo przekształcono w spółkę akcyjną, a po 1918 roku zdywersyfikowano produkcję, wprowadzając lokomotywy i inne środki transportu.

Historia

Podczas II wojny światowej zakłady stały się częścią nazistowskiego przemysłu wojennego, a po wojnie zostały znacjonalizowane. W latach 50. XX wieku zmieniono nazwę na Zakłady W.I. Lenina, jednak szybko powrócono do tradycyjnej nazwy Škoda. Proces prywatyzacji rozpoczął się po 1989 roku, a w 2000 roku powstała spółka akcyjna Škoda Holding, która od 2017 roku należy do grupy kapitałowej PPF.

Oddziały Škoda Holding

  • Energetyka:
    • Škoda Power a.s.
    • Škoda Power Pvt. Ltd.
    • Škoda Jinma Turbine Ltd.
  • Transport:
    • Škoda Transportation a.s.
    • Škoda Electric s.r.o.
    • Škoda Vagonka, a.s.
    • Sibelektroprivod
    • Škoda Ostrov s.r.o.
    • VÚKV, a.s.

Produkcja

  • Środki transportu (lokomotywy, tramwaje, trolejbusy)
  • Obrabiarki
  • Energetyka
  • Badania i rozwój

Tramwaje

Škoda z powodzeniem wykorzystała lukę na rynku tramwajowym po zaprzestaniu produkcji przez zakłady ČKD. Oferuje różne modele, w tym tramwaje niskopodłogowe i wielkopojemne, zarówno na rynek krajowy, jak i eksportowy.

Lokomotywy

Zakłady Škoda produkowały lokomotywy parowe, spalinowe i elektryczne. Od 1920 do 1958 roku wyprodukowano ponad 3300 parowozów, a pierwszą lokomotywę elektryczną wprowadzono w 1928 roku. Od tego czasu wyprodukowano ponad 5500 elektrowozów, z których wiele trafiło do ZSRR.

Typ 109E

W latach 90. XX wieku rozpoczęto prace nad nową, elektryczną lokomotywą 109E, zdolną do prowadzenia pociągów pasażerskich z prędkością do 200 km/h. Lokomotywy tego typu są obecnie użytkowane przez České dráhy i Železnice Slovenskej republiky, a także przez niemieckiego przewoźnika DB.

„`