Škoda 03T
Škoda 03T, znana również jako Astra, Anitra i Elektra, to częściowo niskopodłogowy tramwaj trójczłonowy produkowany przez Škoda Transportation w latach 1997–2005. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1998 roku, a prototypy powstały na przełomie 1997 i 1998 roku.
Konstrukcja
Model 03T to jednokierunkowy, czteroosiowy wagon tramwajowy, składający się z trzech połączonych przegubami członów. Posiada cztery odskokowo-przesuwne drzwi, z dwuskrzydłowymi drzwiami w środkowym członie oraz jednoskrzydłowymi w skrajnych. Środkowy człon jest niskopodłogowy, z podłogą na wysokości 350 mm, a skrajne człony mają wysokość 780 mm. W tramwaju zainstalowano wysuwaną platformę umożliwiającą dostęp dla osób z niepełnosprawnościami.
Tramwaj charakteryzuje się stalowym szkieletem odpornym na korozję oraz systemem elektrycznym, który pozwala na rekuperację energii podczas hamowania. Napęd stanowią silniki asynchroniczne z rozruchem tranzystorowym opartym na technologii IGBT.
Prototypy
Dwa prototypy tramwaju 03T zostały zbudowane w 1997 roku. Pierwszy z nich trafił do Ostrawy na jazdy próbne, a następnie został przekazany do Pilzna, gdzie działał do 2008 roku. Drugi prototyp przeszedł testy w Pilźnie w 1998 roku i uzyskał homologację dla tego typu. Po wprowadzeniu do eksploatacji, poddano go standaryzacji, zmieniając m.in. schemat malowania i napęd drzwi.
Dostawy
Informacje o dostawach tramwajów 03T są ograniczone, jednak model ten był w użyciu w kilku miastach czeskich, w tym Ostrawie i Pilznie.
Podsumowanie
Škoda 03T to nowoczesny tramwaj, który łączy w sobie innowacyjne rozwiązania technologiczne oraz komfort użytkowania, szczególnie dla osób z niepełnosprawnościami. Jego konstrukcja i system napędowy zapewniają efektywność i oszczędność energii, co czyni go interesującym modelem w historii transportu szynowego w Czechach.