Dzisiaj jest 18 lipca 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Silnik turbowałowy

Chcę dodać własny artykuł

Silnik turbowałowy

Silnik turbowałowy, znany również jako silnik turbinowy, jest rodzajem silnika, w którym ciąg zimny uzyskiwany jest za pomocą śmigła, a turbina konwertuje energię spalin na energię mechaniczną przekazywaną na wał. Odrzut w tym silniku może stanowić około 20% całkowitego ciągu.

Układ konstrukcyjny

Silnik turbowałowy składa się z następujących elementów:

  • turbina
  • sprężarka
  • komora spalania
  • generator
  • regeneracyjny wymiennik ciepła (czasami)

Konstrukcja silnika turbowałowego przypomina jednoprzepływowy silnik odrzutowy, z dodatkową turbiną, która zamienia energię kinetyczną spalin na energię mechaniczną. Ta turbina jest połączona z wałem śmigła lub innym odbiornikiem siły.

Wady i zalety konstrukcji

Silnik turbowałowy ma jedną istotną wadę: duże zapotrzebowanie na paliwo na małych wysokościach, gdzie gęstość powietrza jest wysoka. Wadę tę niweluje możliwość pracy na tańszym paliwie, takim jak nafta lotnicza. Silnik ten staje się bardziej ekonomiczny na dużych wysokościach, gdzie ciśnienie powietrza jest niskie.

Główne zalety silnika turbowałowego to:

  • Brak ograniczenia mocy, co pozwala na osiąganie wysokich wartości, rzędu 20 000 KM, w przeciwieństwie do silników tłokowych, które mają ograniczenia do około 5000 KM.

Zastosowania

Silniki turbowałowe znajdują zastosowanie głównie w:

  • samolotach małych i średnich, przystosowanych do lotów dalekodystansowych na wysokości 6-10 kilometrów
  • śmigłowcach
  • pojazdach, takich jak czołgi (np. M1 Abrams, T-80U) oraz motocykl MTT Superbike