Silnik górnozaworowy
Silnik górnozaworowy to rodzaj silnika, w którym zawory ssące i wydechowe znajdują się w głowicy silnika. Taki układ różni się od silnika dolnozaworowego, oferując lepsze napełnianie ładunkiem oraz wyższy stopień sprężania. W rezultacie silniki górnozaworowe charakteryzują się wyższą mocą i sprawnością, co prowadzi do zmniejszonego jednostkowego zużycia paliwa.
Zalety układu górnozaworowego
- Większa moc silnika z tej samej pojemności skokowej.
- Mniejsze jednostkowe zużycie paliwa oraz wyższa sprawność.
- Lepsza reakcja na przyspieszenie.
- Łatwiejsza regulacja zaworów z powodu lepszej dostępności.
- Możliwość osiągania wyższych stopni kompresji.
Wady układu górnozaworowego
- Większe skomplikowanie budowy głowicy silnika.
Pomimo wyższej złożoności, silniki górnozaworowe dominują w produkcji silników, stanowiąc niemal 100% nowoczesnych rozwiązań. Warto również wspomnieć o układzie mieszanym, w którym zawory ssące znajdują się w głowicy, a wydechowe w bloku silnika, co występuje w niektórych modelach motocykli, takich jak Harley-Davidson.