Dzisiaj jest 26 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Silnik górnozaworowy

Chcę dodać własny artykuł

Silnik górnozaworowy

Silnik górnozaworowy to rodzaj silnika, w którym zawory ssące i wydechowe znajdują się w głowicy silnika. Taki układ różni się od silnika dolnozaworowego, oferując lepsze napełnianie ładunkiem oraz wyższy stopień sprężania. W rezultacie silniki górnozaworowe charakteryzują się wyższą mocą i sprawnością, co prowadzi do zmniejszonego jednostkowego zużycia paliwa.

Zalety układu górnozaworowego

  • Większa moc silnika z tej samej pojemności skokowej.
  • Mniejsze jednostkowe zużycie paliwa oraz wyższa sprawność.
  • Lepsza reakcja na przyspieszenie.
  • Łatwiejsza regulacja zaworów z powodu lepszej dostępności.
  • Możliwość osiągania wyższych stopni kompresji.

Wady układu górnozaworowego

  • Większe skomplikowanie budowy głowicy silnika.

Pomimo wyższej złożoności, silniki górnozaworowe dominują w produkcji silników, stanowiąc niemal 100% nowoczesnych rozwiązań. Warto również wspomnieć o układzie mieszanym, w którym zawory ssące znajdują się w głowicy, a wydechowe w bloku silnika, co występuje w niektórych modelach motocykli, takich jak Harley-Davidson.