Silnik cieplny
Silnik cieplny to urządzenie, które przekształca energię termiczną w energię mechaniczną lub elektryczną. Najwyższą teoretyczną sprawność osiąga silnik działający w cyklu Carnota, gdzie sprawność zależy od temperatury źródeł ciepła. Rzeczywiste silniki mają mniejszą sprawność niż idealny cykl Carnota, a ich sprawność w stosunku do tej teoretycznej nazywamy sprawnością egzergetyczną.
Rodzaje silników cieplnych
- Silniki o spalaniu wewnętrznym
- Silniki o spalaniu zewnętrznym
Można je także klasyfikować według sposobu generowania mocy:
- Silniki objętościowe (tłokowe)
- Silniki przepływowe (turbinowe)
Silniki tłokowe są najczęściej stosowane w motoryzacji, natomiast silniki turbinowe dominują w transporcie lotniczym.
Sprawność silnika cieplnego
Sprawność silnika cieplnego odnosi się do ilości użytecznej pracy uzyskanej z dostarczonego ciepła. Można ją opisać za pomocą równania:
Gdzie:
- – praca odbierana od silnika
- – ciepło pobrane z górnego źródła
- – ciepło oddane do chłodnicy
Ogólna sprawność silnika można wyrazić jako:
Maksymalna teoretyczna sprawność silnika cieplnego zależy od temperatur źródeł ciepła i jest obliczana dla idealnego silnika Carnota. Przy odwracalnych przemianach termodynamicznych, maksymalna sprawność jest opisana wzorem:
Gdzie to temperatura źródła ciepła, a to temperatura chłodnicy.
Definicje silnika cieplnego
Istnieją różne definicje silnika cieplnego:
- 1964 – Stanisław Ochęduszko zdefiniował go jako „maszynę, która część dostarczonego ciepła zamienia na pracę mechaniczną i może to czynić bez przerwy”.
- 2001 – Uniwersytet Bluffton zdefiniował silnik cieplny jako „urządzenie zmieniające ciepło w inną formę energii”.