Dzisiaj jest 11 lipca 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Silnik cieplny

Chcę dodać własny artykuł

Silnik cieplny

Silnik cieplny to urządzenie, które przekształca energię termiczną w energię mechaniczną lub elektryczną. Najwyższą teoretyczną sprawność osiąga silnik działający w cyklu Carnota, gdzie sprawność zależy od temperatury źródeł ciepła. Rzeczywiste silniki mają mniejszą sprawność niż idealny cykl Carnota, a ich sprawność w stosunku do tej teoretycznej nazywamy sprawnością egzergetyczną.

Rodzaje silników cieplnych

  • Silniki o spalaniu wewnętrznym
  • Silniki o spalaniu zewnętrznym

Można je także klasyfikować według sposobu generowania mocy:

  • Silniki objętościowe (tłokowe)
  • Silniki przepływowe (turbinowe)

Silniki tłokowe są najczęściej stosowane w motoryzacji, natomiast silniki turbinowe dominują w transporcie lotniczym.

Sprawność silnika cieplnego

Sprawność silnika cieplnego odnosi się do ilości użytecznej pracy uzyskanej z dostarczonego ciepła. Można ją opisać za pomocą równania:

dW = dQ_c – (-dQ_h)

Gdzie:

  • dW – praca odbierana od silnika
  • dQ_h – ciepło pobrane z górnego źródła
  • dQ_c – ciepło oddane do chłodnicy

Ogólna sprawność silnika można wyrazić jako:

\eta = 1 – \frac{dQ_c}{-dQ_h}

Maksymalna teoretyczna sprawność silnika cieplnego zależy od temperatur źródeł ciepła i jest obliczana dla idealnego silnika Carnota. Przy odwracalnych przemianach termodynamicznych, maksymalna sprawność jest opisana wzorem:

\eta_\max = 1 – \frac{T_c}{T_h}

Gdzie T_h to temperatura źródła ciepła, a T_c to temperatura chłodnicy.

Definicje silnika cieplnego

Istnieją różne definicje silnika cieplnego:

  • 1964 – Stanisław Ochęduszko zdefiniował go jako „maszynę, która część dostarczonego ciepła zamienia na pracę mechaniczną i może to czynić bez przerwy”.
  • 2001 – Uniwersytet Bluffton zdefiniował silnik cieplny jako „urządzenie zmieniające ciepło w inną formę energii”.