Marka SHL
SHL to marka motocykli, która była produkowana w Hucie Ludwików oraz KZWM Polmo-SHL w Kielcach w latach 1938-1970. Początkowo motocykle te bazowały na brytyjskim silniku Villiers 98 cm³, co miało miejsce jeszcze przed wybuchem II wojny światowej.
Historia
Pierwszy model SHL, znany jako SHL 98, został wprowadzony do produkcji w latach 1938-1939. Z powodu wojny produkcję przerwano, jednak po jej zakończeniu, w 1947 roku, rozpoczęto prace nad nowym modelem SHL 125 – M02. Model ten wszedł do seryjnej produkcji w 1948 roku, a w kolejnych latach powstały nowe wersje, takie jak SHL M03 i M04.
W latach 50. XX wieku SHL produkowało motocykle sportowe, a także różne modele, które zyskały popularność. W 1961 roku wprowadzono model SHL M11, który był pierwszym polskim motocyklem z silnikiem 175 cm³. Po nim pojawił się model M11W, a także SHL M17 Gazela, który był ostatnim motocyklem oznaczonym marką SHL, produkowanym do 1970 roku.
Produkcja modeli
- M02
- M03
- M04
- RJ1
- WJ1
- RJ2
- WJ2
- M05
- M06U
- M06T
- M11
- M11S
- M11LUX
- M11LUX2
- 175B
- M11W
- M11W LUX
- M17 Gazela
- 175R
Wybrane modele i ich specyfikacje
Model SHL 98
- Silnik: dwusuwowy, jednocylindrowy, 98 cm³
- Moc maksymalna: 3 KM przy 3000 obr./min.
- Prędkość maksymalna: 65 km/h
- Zużycie paliwa: 2-2,5 l/100 km
Model M06T
- Silnik: dwusuwowy, jednocylindrowy, 150 cm³
- Moc maksymalna: 6,5 KM przy 3500 obr./min.
- Prędkość maksymalna: 78 km/h
Model M11
- Silnik S32: dwusuwowy, jednocylindrowy, 173 cm³
- Moc maksymalna: 9 KM przy 4800 obr./min. (10 KM przy 5000 obr./min. dla M11W)
- Prędkość maksymalna: do 105 km/h (M11W)
Podsumowanie
Marka SHL, znana z produkcji motocykli, miała istotny wpływ na polski rynek motoryzacyjny w XX wieku. Dzięki różnorodności modeli i innowacjom technicznym, SHL zyskała uznanie zarówno w kraju, jak i za granicą.