Shinkansen – Japoński system kolei dużych prędkości
Shinkansen to japoński system kolei dużych prędkości, który osiąga prędkości maksymalne do 320 km/h. Pierwsza linia, Tōkaidō Shinkansen, została otwarta w 1964 roku. Nazwa „shinkansen” oznacza dosłownie „Nową Główną Linię” i pierwotnie odnosiła się do linii łączącej Tokio z Osaką. Z czasem system rozwinął się w ogólnokrajową sieć.
Historia
Japonia jako pierwszy kraj na świecie rozpoczęła prace nad systemem kolei dużych prędkości. Budowa linii Tōkaidō Shinkansen rozpoczęła się w 1959 roku, a jej oficjalne otwarcie miało miejsce 1 października 1964 roku. Już po trzech latach linia przewiozła 100 milionów pasażerów, a miliard pasażerów osiągnięto w 1976 roku. Początkowo pociągi jeździły z prędkością 210 km/h, później zwiększoną do 220 km/h. Dziś najszybsze pociągi osiągają prędkości do 320 km/h.
Linie Shinkansen
Główne linie Shinkansen to:
- Tōkaidō Shinkansen: Tokio – Osaka (515 km)
- San’yō Shinkansen: Osaka – Fukuoka (554 km)
- Tōhoku Shinkansen: Tokio – Aomori (675 km)
- Jōetsu Shinkansen: Saitama – Niigata (270 km)
- Hokuriku Shinkansen: Takasaki – Nagano (117 km)
- Kyūshū Shinkansen: Fukuoka – Kagoshima (257 km)
Modele pociągów Shinkansen
W systemie Shinkansen funkcjonuje wiele modeli pociągów, w tym:
- Seria 0
- Seria 100
- Seria 300
- Seria N700
- Seria E5
- Seria E6
Rodzaje połączeń Shinkansen
Różnorodność nazw pociągów obsługujących sieć Shinkansen ułatwia identyfikację połączeń. Przykładowe nazwy to:
- Hayabusa (sokół wędrowny)
- Hikari (światło)
- Kodama (echo)
- Nozomi (nadzieja)
- Sakura
Shinkansen to nie tylko symbol nowoczesnego transportu, ale także przykład efektywności i innowacyjności w kolejnictwie.