„`html
Schreck FBA-17H
Schreck FBA-17H to francuski patrolowy wodnosamolot, produkowany od 1924 roku przez wytwórnię Hydravions Louis Schreck FBA w Argenteuil. Samolot ten występował w wersjach łodzi latającej lub amfibii, napędzany silnikiem rzędowym Hispano-Suiza o mocy 140 KM.
Specyfikacja
- Typ: patrolowy samolot amfibia
- Konstrukcja: dwupłat o konstrukcji mieszanej
- Załoga: 2 osoby (pilot i obserwator)
- Rozpiętość: 12,87 m
- Długość: 8,94 m
- Wysokość: 3,20 m
- Masa startowa: 1 150 kg
- Prędkość maksymalna: 162 km/h
- Pułap: 5 000 m
- Zasięg: 400 km
Historia
W 1921 roku rozpoczęto prace nad samolotem oznaczonym jako FBA-17, który został przyjęty przez francuską marynarkę. W 1924 roku powstała wersja patrolowa FBA-17HMT2, różniąca się silnikiem o większej mocy oraz podwoziem kołowym. Łącznie wyprodukowano 140 egzemplarzy obu wersji, z czego 115 trafiło do lotnictwa francuskiego, a pozostałe do Polski, Kanady i Japonii.
Użycie w lotnictwie
Samoloty FBA-17H były szeroko stosowane w latach 20. i 30. XX wieku, głównie w bazach morskich na Morzu Śródziemnym i Bliskim Wschodzie.
Użycie w Polsce
W 1926 roku Polska zakupiła 6 samolotów szkolnych FBA-17HE2 i 12 patrolowych FBA-17HMT2, które trafiły do Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku. Używane były do 1937 roku, z wyjątkiem jednego egzemplarza, który był eksploatowany do 1939 roku.
Opis techniczny
FBA-17HE2
Dwumiejscowa łódź latająca, bez podwozia, przystosowana do startu i lądowania na wodzie, napędzana silnikiem rzędowym z drewnianym śmigłem pchającym.
FBA-17HMT2
Dwumiejscowy patrolowy samolot-amfibia z klasycznym podwoziem wciąganym, napędzany silnikiem rzędowym z drewnianym śmigłem pchającym.
Podsumowanie
Schreck FBA-17H to istotny element francuskiego lotnictwa okresu międzywojennego, który znalazł zastosowanie również w polskim lotnictwie morskim, znacząco wpływając na rozwój patrolowania wód.
„`