„`html
Tupolew SB-2
Tupolew SB-2 (Скоростной бомбардировщик) to trzymiejscowy lekki bombowiec, który był produkowany w ZSRR w latach 1935-1939. Samolot zaprojektowano jako szybki bombowiec frontowy, co wymagało zastosowania średniopłata w celu zminimalizowania oporów aerodynamicznych.
Historia
Prace projektowe nad modelami SB rozpoczęły się w biurze konstrukcyjnym Tupolewa na przełomie 1933 i 1934 roku. Prototypy testowano z różnymi jednostkami napędowymi, co doprowadziło do wyboru silnika Hispano Suiza 12Ybrs o mocy 780 KM jako bazowego. Po zakończeniu prób, SB-2 wszedł do produkcji seryjnej w zakładach Nr 22 imienia Gorbunowa w Moskwie.
W grudniu 1936 roku, po zainstalowaniu nowych silników M-100A, prędkość maksymalna wzrosła do 423 km/h, co poprawiło także czas wznoszenia. Samolot był używany w wojnie domowej w Hiszpanii oraz w Chinach, gdzie ujawniono wady konstrukcyjne, takie jak opóźnione działanie stanowiska strzeleckiego.
Eksploatacja i rozwój
W odpowiedzi na nowe wymagania sił powietrznych, wprowadzono modyfikacje, w tym nowe stanowiska strzeleckie. Mimo poprawy uzbrojenia, wiele egzemplarzy w momencie wybuchu II wojny światowej nadal miało przestarzałe wyposażenie. Biuro Konstrukcyjne Tupolewa kontynuowało prace nad poprawą osiągów, co doprowadziło do powstania wersji SB-2 M-103 i późniejszych modyfikacji.
Ostatecznie, wprowadzono wersję SB-RK, przemianowaną na Ar-2, która miała silniki M-105R o mocy 1100 KM. Dzięki wielu modyfikacjom, osiągi wzrosły, a prędkość maksymalna wyniosła 480 km/h. Ostateczna produkcja SB-2 wyniosła 6967 egzemplarzy, w tym główną wersję SB-2bis.
Wersje
- SB-2/M-100 – 730 KM
- SB-2/M-100A – 860 KM
- SB-2bis – główna wersja produkcyjna
- SB-2/M-105R – bombowiec nurkujący
- B-71 – licencjonowane samoloty w Czechosłowacji
- Ar-2 – bombowiec na bazie SB-2
Bibliografia
Kulikow Wiktor, Michulec Robert, Mongrafie Lotnicze 83, Wyd. AJ-Press.
Linki zewnętrzne
http://www.airwar.ru/enc/bww2/sb2rc.html
Galeria
SB-2
Kategoria: Radzieckie samoloty bombowe II wojny światowej
„`