Samochód Formuły 1
Samochód Formuły 1, znany jako bolid, to jednomiejscowy wyścigowy pojazd o otwartym nadwoziu, zaprojektowany zgodnie z regulacjami FIA. Koszty jego budowy przekraczają często 100 milionów dolarów, a projektowanie wymaga setek godzin w tunelu aerodynamicznym.
Silnik
Od 2014 roku w Formule 1 stosuje się turbodoładowane silniki V6 o pojemności 1,6 litra, zastępując wcześniejsze jednostki V8. Silniki te osiągają moc około 750 KM, a ich obroty są ograniczone do około 12 tysięcy obr./min z powodu przepisów dotyczących spalania paliwa.
Era hybrydowa
Wprowadzenie hybrydowych systemów w 2014 roku zrewolucjonizowało napęd bolidów, wprowadzając m.in.:
- Silnik spalinowy V6 z bezpośrednim wtryskiem.
- Turbosprężarkę.
- Układy odzyskiwania energii MGU-H i MGU-K.
Nowe systemy zastąpiły KERS, oferując lepsze odzyskiwanie energii.
Wymiana silników
Od sezonu 2005 obowiązuje zasada, że jeden silnik musi być używany przez co najmniej dwa wyścigi. Liczba dozwolonych silników i komponentów na sezon została ograniczona w celu obniżenia kosztów.
Skrzynia biegów
Bolidy korzystają z półautomatycznych skrzyń biegów, co pozwala na szybką zmianę biegów bez odrywania rąk od kierownicy. Skrzynie muszą wytrzymać cztery wyścigi.
Aerodynamika
Aerodynamika odgrywa kluczową rolę w osiągach bolidów. Elementy aerodynamiczne są projektowane w celu maksymalizacji docisku i minimalizacji oporu. Dyfuzor jest najważniejszym elementem, generującym znaczną siłę docisku.
Konstrukcja i materiały
Bolidy budowane są głównie z kompozytów węglowych, a ich waga musi wynosić co najmniej 620 kg. Balast jest używany do osiągnięcia minimalnej wagi i wyważenia pojazdu.
Paliwo
Paliwo używane w F1 jest kontrolowane i standaryzowane dla wszystkich zespołów. Musi spełniać normy UE dotyczące zawartości siarki i zawierać biopaliwa.
Opony
Stosowane są opony slick na suche nawierzchnie oraz opony deszczowe. Opony slick zapewniają doskonałą przyczepność, ale szybko się zużywają. Pirelli jest jedynym dostawcą opon od 2011 roku.
Hamulce
Tarcze hamulcowe wykonane z włókien węglowych osiągają wysoką temperaturę w krótkim czasie, zapewniając efektywne hamowanie.
Kokpit i bezpieczeństwo
Kokpit bolidu zapewnia ochronę kierowcy i jest wyposażony w system Halo dla dodatkowego bezpieczeństwa. Fotel kierowcy jest przymocowany w sposób umożliwiający szybkie wydostanie się z pojazdu.
Kierownica
Kierownica bolidu F1 jest kluczowym elementem sterującym, zawierającym liczne przyciski do zarządzania ustawieniami pojazdu. Może być szybko odłączana w sytuacjach awaryjnych.
Osiągi
Bolidy osiągają prędkości przekraczające 330 km/h i mają znakomite przyspieszenie. Wprowadzane są przepisy ograniczające moc silników w celu zwiększenia bezpieczeństwa.