Samochód bezpieczeństwa w wyścigach
Samochód bezpieczeństwa (ang. safety car, w USA pace car) jest pojazdem używanym w wyścigach samochodowych i motocyklowych, którego celem jest ograniczenie prędkości zawodników w sytuacjach niebezpiecznych, takich jak wypadki czy niekorzystne warunki pogodowe. Prowadzony przez profesjonalnego kierowcę, samochód ten utrzymuje odpowiednią prędkość, aby zapobiec oziębieniu opon zawodników. W trakcie jego obecności na torze obowiązuje zakaz wyprzedzania.
Rola w Formule 1
W Formule 1 samochód bezpieczeństwa wyposażony jest w zielone i żółte światła. Jego obecność na torze sygnalizowana jest przez żółte flagi oraz tablicę z napisem „SC”. Gdy samochód bezpieczeństwa ma włączone zielone światła, zawodnicy mogą go wyprzedzać. Po przybyciu lidera wyścigu, włączane są żółte światła, co zabrania dalszego wyprzedzania. Po wznowieniu rywalizacji, światła zostają wyłączone na kilka zakrętów przed zjazdem do alei serwisowej, a wyprzedzanie staje się dozwolone po przekroczeniu tzw. pierwszej linii samochodu bezpieczeństwa.
Modele samochodów bezpieczeństwa
- Sezon 2007: Mercedes-Benz CLK 63 AMG, 8-cylindrowy silnik o mocy 481 KM.
- Sezony 2008-2009: Mercedes-Benz SL 63 AMG, 6,2-litrowy silnik V8, 525 KM, 0-100 km/h w 3,8 sekundy.
- Sezon 2010: Mercedes-Benz SLS AMG, z charakterystycznym malowaniem i specjalnymi „kogutami” z kamerą.
Od 2000 roku funkcję kierowcy samochodu bezpieczeństwa w Formule 1 pełni Bernd Mayländer.
Linki zewnętrzne
Samochód bezpieczeństwa odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa podczas wyścigów, a jego obecność jest istotnym elementem regulującym przebieg rywalizacji.