„`html
SAAB J 29 Tunnan
SAAB J 29 Tunnan, znany jako „latająca beczka”, to szwedzki odrzutowy samolot myśliwski, który był projektowany i produkowany przez firmę SAAB w latach 1950–1956. Samolot ten był jednym z pierwszych myśliwców ze skośnymi skrzydłami, które weszły do seryjnej produkcji.
Historia
Po II wojnie światowej Szwecja dostrzegła potrzebę wzmocnienia swojej obrony powietrznej. Anulowano projekty samolotów śmigłowych, a rozpoczęto licencyjną produkcję silników odrzutowych. Projekt J 29 rozpoczął się w grudniu 1945, a jego prototyp wzbił się w powietrze 1 września 1948 roku. Samolot miał charakterystyczny kształt i był znany z doskonałych parametrów lotnych.
Specyfikacje techniczne
- Producent: SAAB
- Typ: Samolot myśliwski
- Załoga: 1 pilot
- Wymiary:
- Rozpiętość: 10,23 m
- Długość: 11,0 m
- Wysokość: 3,75 m
- Masa:
- Masa własna: 4845 kg
- Masa startowa: 8375 kg
- Napęd: 1 × Volvo Aero RM2B (de Havilland Ghost)
- Prędkości:
- Maksymalna: 1060 km/h
- Przelotowa: 800 km/h
- Uzbrojenie:
- 4 × działko Hispano Mark V kal. 20 mm
- Niektóre wersje z pociskami rakietowymi
Wersje samolotu Tunnan
- Saab 29: Prototyp (4 sztuki)
- J 29A: Wersja myśliwska (224 sztuki)
- A/J 29B: Wersja myśliwsko-szturmowa (361 sztuk)
- S 29C: Wersja rozpoznawcza (76 sztuk)
- J 29E: Zmodyfikowane dla lepszej prędkości
- J 29F: Przebudowane z wersji J/A 29B
SAAB J 29 Tunnan był wykorzystywany bojowo, w tym w misji pokojowej ONZ w Kongu w 1961 roku. Łącznie wyprodukowano 661 egzemplarzy tego samolotu, a jego rekord prędkości wynosił 977 km/h.
Podsumowanie
Tunnan był jednym z najlepszych myśliwców swojego okresu, charakteryzującym się dużą prędkością, zwrotnością oraz nowoczesnym jak na swoje czasy designem. Jego rozwój i produkcja miały istotny wpływ na szwedzkie lotnictwo.
„`