Dzisiaj jest 16 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Saab J29 Tunnan

„`html

SAAB J 29 Tunnan

SAAB J 29 Tunnan, znany jako „latająca beczka”, to szwedzki odrzutowy samolot myśliwski, który był projektowany i produkowany przez firmę SAAB w latach 1950–1956. Samolot ten był jednym z pierwszych myśliwców ze skośnymi skrzydłami, które weszły do seryjnej produkcji.

Historia

Po II wojnie światowej Szwecja dostrzegła potrzebę wzmocnienia swojej obrony powietrznej. Anulowano projekty samolotów śmigłowych, a rozpoczęto licencyjną produkcję silników odrzutowych. Projekt J 29 rozpoczął się w grudniu 1945, a jego prototyp wzbił się w powietrze 1 września 1948 roku. Samolot miał charakterystyczny kształt i był znany z doskonałych parametrów lotnych.

Specyfikacje techniczne

  • Producent: SAAB
  • Typ: Samolot myśliwski
  • Załoga: 1 pilot
  • Wymiary:
    • Rozpiętość: 10,23 m
    • Długość: 11,0 m
    • Wysokość: 3,75 m
  • Masa:
    • Masa własna: 4845 kg
    • Masa startowa: 8375 kg
  • Napęd: 1 × Volvo Aero RM2B (de Havilland Ghost)
  • Prędkości:
    • Maksymalna: 1060 km/h
    • Przelotowa: 800 km/h
  • Uzbrojenie:
    • 4 × działko Hispano Mark V kal. 20 mm
    • Niektóre wersje z pociskami rakietowymi

Wersje samolotu Tunnan

  • Saab 29: Prototyp (4 sztuki)
  • J 29A: Wersja myśliwska (224 sztuki)
  • A/J 29B: Wersja myśliwsko-szturmowa (361 sztuk)
  • S 29C: Wersja rozpoznawcza (76 sztuk)
  • J 29E: Zmodyfikowane dla lepszej prędkości
  • J 29F: Przebudowane z wersji J/A 29B

SAAB J 29 Tunnan był wykorzystywany bojowo, w tym w misji pokojowej ONZ w Kongu w 1961 roku. Łącznie wyprodukowano 661 egzemplarzy tego samolotu, a jego rekord prędkości wynosił 977 km/h.

Podsumowanie

Tunnan był jednym z najlepszych myśliwców swojego okresu, charakteryzującym się dużą prędkością, zwrotnością oraz nowoczesnym jak na swoje czasy designem. Jego rozwój i produkcja miały istotny wpływ na szwedzkie lotnictwo.

„`