Saab 99
Saab 99 to samochód osobowy klasy średniej, produkowany przez szwedzką markę Saab w latach 1968-1984. Jest to pierwszy masowo produkowany model wyposażony w turbosprężarkę.
Historia i rozwój
Decyzję o rozpoczęciu prac nad Saabem 99 podjęto 2 kwietnia 1965 roku, aby zastąpić model 96. Prace projektowe nosiły kryptonim „Gudmund”. W 1966 roku zaprezentowano pierwszy prototyp, znany jako „Paddan”, a później kolejny prototyp o finalnym kształcie, nazwany „Daihatsu” dla zmylenia konkurencji. Oficjalna premiera modelu miała miejsce 22 listopada 1967 roku w Sztokholmie, a rok później zaprezentowano go podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu.
W związku z potrzebą nowoczesnego silnika, Saab zdecydował się na zakup jednostek od brytyjskiego producenta Triumpha. W 1973 roku wprowadzono system oznaczenia wersji modelu, który obejmował różne warianty wyposażeniowe.
Wersje i silniki
- X7 – zubożona wersja na rynek szwedzki
- L – wersja podstawowa
- GL – bogatsza wersja
- GLs – wersja z dwugaźnikiem
- GLE – najbogatsza wersja
- EMS – wersja usportowiona
- Turbo – wersja z silnikiem turbodoładowanym
W 1977 roku zadebiutowała wersja Saab 99 Turbo z silnikiem 2.0 o mocy 145 KM, a w roku następnym rozpoczęto jej seryjną produkcję. Wprowadzono również limitowaną edycję Turbo S, która zwiększała moc silnika o około 20 KM dzięki wtryskowi wody.
Specyfikacja techniczna
- Segment: D
- Typy nadwozia: 2 i 4-drzwiowy sedan, 3 i 5-drzwiowy hatchback
- Silniki: R4 1.5, R4 1.7 (81 KM), R4 1.85 (95 KM), R4 2.0 (100 KM), R4 2.0 EMS (118 KM), R4 2.0 Turbo (147 KM)
- Rodzaj napędu: przedni
- Wymiary: długość 4420 mm, szerokość 1690 mm, wysokość 1435 mm
- Masa własna: 1130 kg
- Liczba miejsc: 5
- Pojemność zbiornika paliwa: 54 l
Saab 99 stał się konkurencją dla takich modeli jak Audi 80, BMW 323i czy Honda Accord, a jego różnorodność wersji wyposażeniowych oraz innowacyjne podejście do silników przyczyniły się do jego popularności.