Saab 94 (Sonett I)
Saab 94, znany również jako Saab Sonett I, to samochód koncepcyjny szwedzkiej marki Saab, produkowany w latach 1955–1957 w ograniczonej liczbie sześciu lub siedmiu egzemplarzy. Został zaprezentowany na salonie samochodowym w Sztokholmie 16 marca 1956 roku.
Historia i opis modelu
W latach 50. XX wieku, po II wojnie światowej, Saab rozpoczął produkcję samochodów osobowych. Rolf Mellde, projektant i entuzjasta wyścigów, wraz z zespołem współpracowników, stworzył model Saab 94/Sonett I. Nazwa „Sonett” pochodzi od szwedzkiego powiedzenia Rolfa Mellde „Så nätt den är”, co oznacza „Ładny on jest”. Cały projekt kosztował 75 tysięcy koron szwedzkich, a pierwszy egzemplarz powstał w niewielkim warsztacie w Åsaka, niedaleko Trollhättan.
Saab 94 charakteryzował się lekką konstrukcją, aluminiową ramą oraz nadwoziem wykonanym z włókna szklanego. Napędzany był dwusuwowym, trzycylindrowym silnikiem o pojemności 748 cm3 i mocy 59 KM, osiągającym maksymalną prędkość 160 km/h.
Egzemplarze
- Biały (znajduje się w Muzeum Saaba)
- Czerwony (posiadany przez Philipssona, sprzedany do USA w latach 80.)
- Czerwony z białym paskiem (w posiadaniu kolekcjonera z Trollhättan)
- Zielony (przebudowany na coupé po wypadku)
- Niebieski (znajduje się w Muzeum Saaba)
- Biały z niebieskim pasem (znajduje się w USA)
Ciekawostki
Na podwoziu nr 4 Sonetta Sigvard Sorensson zbudował coupé zwane Saab Facett.
Podsumowanie
Saab 94, znany jako Sonett I, to innowacyjny samochód koncepcyjny, który zyskał uznanie dzięki swoim unikalnym cechom i ograniczonej liczbie wyprodukowanych egzemplarzy. Model ten pozostaje istotnym elementem historii marki Saab oraz szwedzkiego przemysłu motoryzacyjnego.