Dzisiaj jest 25 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Saab 94

Chcę dodać własny artykuł

Saab 94 (Sonett I)

Saab 94, znany również jako Saab Sonett I, to samochód koncepcyjny szwedzkiej marki Saab, produkowany w latach 1955–1957 w ograniczonej liczbie sześciu lub siedmiu egzemplarzy. Został zaprezentowany na salonie samochodowym w Sztokholmie 16 marca 1956 roku.

Historia i opis modelu

W latach 50. XX wieku, po II wojnie światowej, Saab rozpoczął produkcję samochodów osobowych. Rolf Mellde, projektant i entuzjasta wyścigów, wraz z zespołem współpracowników, stworzył model Saab 94/Sonett I. Nazwa „Sonett” pochodzi od szwedzkiego powiedzenia Rolfa Mellde „Så nätt den är”, co oznacza „Ładny on jest”. Cały projekt kosztował 75 tysięcy koron szwedzkich, a pierwszy egzemplarz powstał w niewielkim warsztacie w Åsaka, niedaleko Trollhättan.

Saab 94 charakteryzował się lekką konstrukcją, aluminiową ramą oraz nadwoziem wykonanym z włókna szklanego. Napędzany był dwusuwowym, trzycylindrowym silnikiem o pojemności 748 cm3 i mocy 59 KM, osiągającym maksymalną prędkość 160 km/h.

Egzemplarze

  • Biały (znajduje się w Muzeum Saaba)
  • Czerwony (posiadany przez Philipssona, sprzedany do USA w latach 80.)
  • Czerwony z białym paskiem (w posiadaniu kolekcjonera z Trollhättan)
  • Zielony (przebudowany na coupé po wypadku)
  • Niebieski (znajduje się w Muzeum Saaba)
  • Biały z niebieskim pasem (znajduje się w USA)

Ciekawostki

Na podwoziu nr 4 Sonetta Sigvard Sorensson zbudował coupé zwane Saab Facett.

Podsumowanie

Saab 94, znany jako Sonett I, to innowacyjny samochód koncepcyjny, który zyskał uznanie dzięki swoim unikalnym cechom i ograniczonej liczbie wyprodukowanych egzemplarzy. Model ten pozostaje istotnym elementem historii marki Saab oraz szwedzkiego przemysłu motoryzacyjnego.